Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.

Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland verdwenen de meeste snoepwinkels.

Opmerkelijk is dat de verkoopwaarde van kauwgum en kauwsnoepjes de afgelopen 5 jaar daalde, terwijl de verkoopwaarde van chocoladerepen met maar liefst 20% toenam. Het aantal chocoladewinkels in Nederlandse winkelgebieden verdubbelde.

Volgens onderzoeker Nadia Menkveld associëren consumenten chocolade meer met gezondheid dan snoep. Cacao zou positieve gezondheidseffecten hebben en kreeg daarom enige tijd in de media de aandacht als superfood. Chocolademakers speelden daarop in door chocoladerepen te introduceren met hogere cacaopercentages of met avocado, thee of matcha.

Snoep kampte daarentegen met het negatieve imago dat suiker de afgelopen jaren kreeg, wat er uiteindelijk toe leidde dat Nederlanders 10% minder gingen snoepen.

ABN Amro verwacht dat de verkoop van chocolade de komende jaren verder zal toenemen.
Insights ABN AMRO - Suiker minder populair, maar chocolade ontspringt de dans - Insights
  • Deel
Druk af