Hasna Chelhi
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Twee Amerikaanse wetenschappers van Stony Brook University verdeelden 193 mannen en vrouwen, tussen de 18 en de 65 jaar, in twee groepen. De ene groep kreeg een plaatje van een fruitsalade te zien, de andere een beschrijving van die fruitsalade. De deelnemers moesten aangeven of de salade hen gezond leek en lekker. Al snel bleek, dat mensen die niet in de eerste plaats op gezondheidsaspecten letten vooral de smakelijke kant van de voedingsmiddelen belangrijk vonden. Gezondheidsbewuste mensen waren minder gevoelig voor die genotsaspecten. Volgens de onderzoekers hadden zij waarschijnlijk meer kennis over gezond eten omdat: “…hun voornaamste motivatie bij voedselkeuzes het gebruiken van gezond voedsel is.”

Het is waarschijnlijk beter om de smakelijke kant van gezond voedsel te benadrukken dan te hameren op de gezonde aspecten van dat voedsel, schrijven de onderzoekers die het experimentje deden. Het onderzoek verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Food Quality and Preference. De uitkomsten sluiten aan bij eerder onderzoek uit 2017, waarin groenten meer werden gewaardeerd wanneer zij met genotzuchtige termen werden beschreven. ‘Sweet ’n sizzlin, bijvoorbeeld. Gezond voedsel heeft, kortom, betere marketing nodig. Je moet duidelijk maken dat het lekker is in plaats van vertellen dat het zo gezond is.

Of broccoli er ook daadwerkelijk lekkerder van wordt, is nog even de vraag. Maar een smakelijke peer, ananas of lekkere zoete tomaat kunnen het probleem niet zijn.
Dit artikel afdrukken