Met de Britse regering valt niet te praten, vindt ontbijtgranenmaker Kellogg's. Het bedrijf start een rechtszaak tegen de anti-obesitasmaatregel van de Britse regering die de promotie van suiker- en vetrijke producten vanaf oktober aan strenge banden legt. De maatregel is vooral bedoeld om (kinder)obesitas terug te dringen.

Er mogen geen verleidingen die 'high in fat, salt, sugar and salt' (HFSS) zijn bij de kassa of in het bonusschap liggen. Maar toen Kellogg's in een gesprek probeerde uit te leggen dat zijn producten helemaal niet ongezond zijn, omdat 92% van de Britten z'n ontbijtgranen nu eenmaal met melk of yoghurt vol gezonde nutriënten overgiet, gaf de regering niet thuis. De overheid wilde een precedent vermijden: zo kan iedereen wel beweren dat zijn product gezond is omdat consumenten het in combinatie met iets anders eten.

Kellogg's laat het er niet bij zitten en stapt naar de rechter. Inderdaad met dat afgeleide argument: zonder de zuivel mee te rekenen "meet je de volledige voedingswaarde van de maaltijd niet".

Het zou beter zijn, zeggen gezondheidsorganisaties, als Kellogg's stappen zou zetten om de suiker uit zijn ontbijtgranen te halen, in plaats van de regering aan te klagen voor haar plannen om mensen gezonder te maken.

In een portie (30 gram) populaire cereals als Coco Pops of Crunchy Nuts zit respectievelijk 5,1 en 11 gram suiker. Naar de rechter stappen is de volgende "schaamteloze poging van een multinationale voedingsmiddelenproducent om zich te onttrekken aan essentiële nieuwe regelgeving," aldus de Obesity Health Alliance.
Reageer
  • Deel
Druk af