Na vijf jaren van krimp is in 2006 het omzetvolume in gespecialiseerde voedingswinkels weer toegenomen (+1,5 procent). De prijzen stegen licht met 0,6 procent. De omzet in deze winkels nam met 2,1 procent toe. De omzet van gespecialiseerde voedingswinkels ligt nog wel 4 procent lager dan in 2000. Daarentegen is de omzet van supermarkten in de periode 2000-2006 met ruim 20 procent gestegen. In de supermarkten stegen zowel de prijzen als het omzetvolume in deze periode met 10 procent. Ter vergelijking: in de periode 2000-2006 stegen de prijzen in gespecialiseerde voedingswinkels met 15 procent en daalde het omzetvolume met 16 procent.
Klik voor het staatje.
Bron CBS
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Misschien is het zo dat er nog veel dood hout onder de speciaalzaken zit. Of dat ze pas later profiteren van een beter wordende economie. Mijn vingertoppengevoel zegt dat er volop kansen zijn voor kleine, strategisch gevestigde eetbedrijfjes met hoge kwaliteit. Er is ook noodzakelijk een punt waar AH etc. moeten passen. Platte peterselie kan nog net voor AH, maar dat kraakt al. Vis lukt ook niet echt in supermarkten.
Dat betekent dus dat het fair share van de deli's in de groei flink achterblijft. Ze krabbelen een beetje op, maar worden onderwijl wel overvleugeld door het (schijnbaar?) luxe aanbod wat aan de supermarkt is toegevoegd.
Wel eens opgevallen hoeveel gespcialiseerde winkeltjes er 6 maanden tot 1,5 jaar zijn, best een goed aanbod hebben en dan weer verdwijnen?
Slechte ondernemers (want aan hun aanbod ligt het niet zo, hooguit aan de prijs, maar die moeten ze wel hebben) of slechte klanten? Die oude kwestie weer.