Je houdt van Marmite, dat diepzwarte gistextract, of je haat het. Unilever, dat Marmite produceert, lanceerde deze maand 'de grootste campagne ooit' voor het bijzondere goedje. Centraal in de campagne staat een onderzoek dat aan zou tonen dat die voorkeur genetisch bepaald is. Maar daarvoor heeft het Brits-Nederlandse concern mogelijk bad science, gebruikt, schrijft Foodnavigator.

Erfelijk via brood
Het blad haalt wetenschapper Michael Marshall aan, die zich in de New Scientist vrolijk maakt over het onderzoek dat “immediately, obviously silly” zou zijn. Zo’n onderzoek, schrijft hij, “kan nooit bewijzen dat genen invloed hebben op keuzes in ontbijtsmeersels.” Hij wijst op sociale mechanismen: ouders die van Marmite houden geven die voorkeur door aan hun kinderen. Via het brood dat ze eten.

Het onderzoek werd uitgevoerd door zakelijk georiënteerde mensen met een wetenschappelijke titel; een aantal is gelieerd aan het bedrijf DNA-fit dat ook het onderzoek als een whitepaper op zijn site heeft staan.
Dit artikel afdrukken