Dat betekent dat merken de social media als springplank kunnen gebruiken om onder de aandacht te komen bij jongere consumenten. Zo inspireerde deze zomer de film Barbie een hele reeks roze zoete lekkernijen die op Instagram om de gunst van Gen Z wedijverden. Ook de niet-aflatende reeks hippe toepassingen van 'klassieke smaken' (denk: een cronut met banoffee-(banaan met (zoute) caramel)-vulling) vindt op Instagram gretig onthaal als voorbeelden om jezelf te verwennen.
Maar Gen Z vindt ook gezondheid heel belangrijk. Dat is een uitdaging voor de bakkerswereld, want bij koekjes en taart denk je niet meteen aan gezond. Met wat tijd (2 jaar) en moeite is het Jnck Bakery gelukt gezonde koekjes te maken, met 90% minder suiker dan traditionele koekjes, drie keer meer eiwitten, toegevoegde vezels (5x zo veel als bestaande producten) en 50% minder verzadigd vet. Daar is dan wel erwteneiwit bij nodig voor de gewenste verzadiging, prebiotische vezels voor een gezond darmstelsel en een op maat gemaakte chocolade met weinig suiker en proteïne.
Behalve om de eigen gezondheid, gaat het bij Gen Z ook om de planetaire gezondheid, ofwel duurzaamheid. Slimme koekenbakkers moeten bedenken hoe ze daar een kloppend verhaal van maken of een sprookje dat verkoopt. Of een kloppend verhaal dat nog klinkt als een sprookje ook.
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Eens Marie-Jose. (1982 hier)
Verder valt mij op:
Waar vraag is, is markt toch of is (neo) liberaal nu even niet thuis.
euh, dat koekje klinkt als ultra processed food. Special dit, bewerkt dat, toegevoegd om
De wereld van LCA maakt van alle sprookjes en storys toch klinkende kloppende verhalen?
Dit koekje heeft vast al een QR barcode i.p.v. streepjescode.
Welke nutriscore heeft het betreffende koekje gekregen?
Ik behoor zelf toe aan de Milllennials (generatie Y). Volgens mij valt 'mijn' generatie ook voor het kloppende verhaal, verpakt als een marketingsprookje.