De koning sprak. We zaten gekluisterd aan de (digitale) buis. Voor we het wisten was de Troonrede alweer voorbij. Zonder veel woorden over de voor Foodlog interessante onderwerpen. We checkten de gepubliceerde tekst nog even. De toon was positief, want het gaat Nederland economisch gelukkig voor de wind. Maar geen woord over het Preventieakkoord. Obesitas? De woorden komen in de Troonrede niet voor. De zorg - in combinatie met beheersing van de zorgkosten - nog net wel, met het zwaartepunt op de ouderenzorg.
Over de landbouw één zinsnede: "Het kabinet komt met gerichte maatregelen om landbouw en natuur meer met elkaar te verbinden. Daarnaast komt er een fonds voor jonge boeren die het bedrijf van hun ouders willen overnemen." Kringlooplandbouw en de verandering die dat teweeg gaat brengen in de Nederlandse boereneconomie? Geen woord. Boerenorganisatie LTO Nederland reageert niettemin blij vanwege 'de waardering voor boeren'.
Het klimaat komt er beter vanaf. Maar liefst 7 vermeldingen zijn er te turven. "Haalbaar en betaalbaar", moet voorop staan bij de omslag naar schonere energiebronnen en productiemethoden. "Net zoals deze generatie volgende generaties niet mag opzadelen met een onhoudbare staatsschuld, mogen we ook geen milieuschuld doorgeven."
'Geslaagde preventie is onzichtbaar'
We vroegen Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit, om een reactie bij de 'witte vlekken' in de Troonrede. "De troonrede was vol goed nieuws voor mensen die vooruitgang in de samenleving slechts aflezen aan stijgende koopkracht en economische groei. Maar voor mensen die zich zorgen maken over zaken als de toenemende gezondheidsverschillen in ons land en de volledig uit de hand lopende zorgkosten was er weinig te genieten. Geen woord over de noodzaak tot preventie en gezondheidsbescherming voor kwetsbare groepen. Maar daar is politiek dan ook weinig eer aan te behalen. Geslaagde preventie is onzichtbaar en eist investeringen op de lange termijn in tegenstelling tot koopkrachtplaatjes voor volgend jaar," zegt Seidell.
De NOS laat in een infographic zien hoe Den Haag ons nationale budget verdeelt. Ministers en ministeries lieten naar aanleiding van Prinsjesdag weten:
De minister van Financiën heeft een belangrijke boodschap voor alle belastingbetalers. pic.twitter.com/wpWqifmoE7
— CDA (@cdavandaag) September 18, 2018
Minister Carola Schouten over haar visie Landbouw, Natuur en Voedsel: Waardevol en Verbonden op #Prinsjesdag. - https://t.co/HDohSbg9IX #Pdag2018 pic.twitter.com/fsfFKZAcwe
— Ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit (@minlnv) September 18, 2018
We zetten vol in op preventie, zodat iedereen in ons land langer in goede
— MinVWS (@MinVWS) September 18, 2018
gezondheid kan leven en kan meedoen aan de samenleving. Daarom gaan we samen met partners de strijd aan met roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. #Prinsjesdag https://t.co/A5QPgrLHX7 pic.twitter.com/radxU6GT40
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Leuke draad, de link met de troonrede is mij niet meteen duidelijk maar dat komt vast nog wel.
Frans Aarts, Piet hoogland,
Er zijn basistoeslagrechten per hect. voor alle landbouwgronden en daar bovenop (eventueel, als je aan de voorwaarden voldoet) vergroeningspremie per hect. Een boer kan zijn toeslagrechten verzilveren als hij grond bij de gecombineerde opgave opgeeft (huurgrond of eigendom of in gebruik voor nul dat kan allemaal). De toeslagrechten gaan niet automatisch mee naar de volgende eigenaar maar kunnen wel mee verkocht worden. Ze kunnen bij verkoop van de grond ook aan een derde verkocht worden, zelf innen van de toeslagrechten kan niet meer als er geen (andere) grond meer opgegeven word in de gecombineerde opgave. Heel spectaculair is de prijs van toeslagrechten niet, bijv. 1x de jaarwaarde. Dat is ook wel logisch omdat er jaarlijks wat grond afgaat van het totale Ned. areaal (voor wegen, natuur, bedrijventerrein e.d.) en er dus meer toeslagrechten zijn dan het aantal hect. waarop deze geint kunnen worden.
Frans Aarts,
Waarom bedrijven perse moeten blijven bestaan is mij ook altijd een raadsel geweest, ik begrijp de impact voor betrokkenen als er onroerende zaken verkocht moeten worden of als zoonlief met een broodtrommeltje achterop tussen het gewone werkmansvolk moet gaan werken en daar (door anderen) beoordeelt word op zijn prestaties en kwaliteiten.
Maar het maatschappelijke belang ontgaat mij, waarom moeten agrarische bedrijven of opvolgers anders behandelt worden. Er is echt geen maatschappelijk drama als een boerderij niet overgenomen kan worden of als een derde de boerderij doorzet, de grond word echt wel bewerkt die blijft geen jaar braak liggen.
Overigens niet over te nemen is een groot woord, dat papa en mama en de rest van het gezin (veel) minder of niets krijgen bij overname binnen de familie dat staat wel vast. Een heel bedrijf overnemen tegen de vrije waarde met veel geleend geld dat kan helemaal niemand, zelfs niet de allerbeste boer.
Piet Hermus,
De overname bij redelijk draaiende bedrijven is redelijk behapbaar (een betere transactie doet een opvolger waarschijnlijk nooit meer in zijn leven). Via een maatschapsconstructie gaat er al veel vermogen richting de opvolger, vervolgens zijn er de opvolgingsfaciliteiten (tot 2 miljoen "schenking" betaal je maar een beetje, 100.000,- of zo).
Dick Veerman,
Er zijn ook grondkopers die zich niet zwaar in de schulden hoeven te steken om grond te kopen ook zijn er kopers die speculeren, daarom moet je de grondprijs ook los zien van de opbrengtsprijs van gewassen.
Piet #27 , wegenaanleg plus het onderhoud door de overheid verzorgt, is toch ook steun voor de auto-industrie ? Wij boeren geen steun meer oké, maar dan ook wegenaanleg en onderhoud aan de auto-industrie overdragen.
#9 Piet. Steun is net als de hypotheekrenteaftrek. Die zit 1 op 1 in de grondprijs cq. huizenprijs.
#6 Frans en #12 Ellen-Maureenen de rest....
Hogere productprijzen leidt tot hogere grondprijzen. Omdat in ons fiscale opjaagsysteem dat nu eenmaal de route is. Boeren zijn dus ondanks hun zgn armoede overgefinancierd, overgemachaniseerd op te dure grond. Al bij overname van ouder-kind begint men met een te zware last, omdat de fiscus bepaalt voor hoeveel minimaal, zelf ondanks de zgn. vrijstellingen voor de overnemers.
Het fiscale systeem is er een van opjaag, omdat er tevens een component zit in het erfrecht dat men iemand die iets heeft door vererving, dat men die dat eigenlijk maatschappelijk niet gunt. Politiek gezien wil men vanweg de politisering van de landbouw dat geld bijv. collectief in vliegtuigen kunnen stappen of andere leuke consumptiedingen doen. Net zoals met het Groninger gasgeld de boel verjubelen.... decadent de boel o.i.v. Brood en Spelen maatschappelijk verjubelen....
Nav het Deltaresrapport: de basis daarvoor was een publicatie in Nature van 2016 over het smelten van landijs op Antarctica. Sybren Drijfhout, fysisch oceanograaf van het KNMI en hoogleraar dynamica van het klimaat aan de Universiteit Utrecht:"‘Ik denk dat die publicatie vooral was bedoeld om een signaal af te geven. Je vraagt je af wat dat onderzoek echt waard is. Als je besluiten wilt nemen over wat we moeten doen in Nederland, heb je meer nodig dan alleen deze studie.’" Grote onzekerheden. Een lineair regressiemodel, een statistische methode, zal tot 2050 het beste te gebruiken zijn, en voorspelt 17 à 18cm per eeuw stijging. Aldus Klimaatgek .
Oké Frans, dan vermeldt de tekst van de RVO site iets anders dan jij beschrijft.