France Inter, de zender die werd geboren uit de studentenmanifestaties van mei '68, was euforisch. 'Een historische dag;. Een aantal mensen op straat dat de vreugde over het wereldkampioenschap in 1998 van les bleus - de nationale voetbalploeg - 'heel ver achter zich liet'. Een 'echte eenheid' waar de zich al sinds jaren opbouwende haat tussen etnische identiteiten was doorbroken door de spontane, maar precies goede woorden van de broer van de bruut met een hoofdschot op het trottoir vermoorde politieman Ahmed Merabet, islamiet en Frans-Algerijns. Islamieten hoorden er vanaf dat moment 'helemaal bij'. Alle affaires die daarover recent in de pers waren geweest konden 'bij het oud vuil'.
Fransman, gekleurd, blank, maghrébin, islamiet, jood, katholiek, protestant, politieman of burger. Iedereen was gisteren gewoon een Fransman en verdedigde de Vrijheid, de vrije meningsuiting en de Rechten van de Mens in het land dat die heeft uitgevonden. 50 buitenlandse staatslieden kwamen spontaan naar Parijs. Het al jaren in morosité en gelatenheid over zijn vergane glorie gedrenkte land zinderde gisteren in alle bescheidenheid van trots. Iedereen voelde dat hun land en hoofdstad gisteren weer het centrum van de beschaafde wereld waren. Frankrijk en zijn binnenslands verguisde president waren opeens het tegenwicht tegen de wereld van angst en terreur.
Zo voelde het echt. Ook ik kreeg af en toe een brok in mijn keel door de woorden die de reporters op straat in Parijs en overal in het land verzamelden. Ook zijzelf raakten regelmatig geëmotioneerd. De woorden van de broer van Ahmed Merabet waren inderdaad indrukwekkend geweest. En ook gisteren registreerden de reporters van France Inter overal in het land spontane woorden van doodgewone mensen die de luisteraar niet zonder rillingen op zijn stoel kon laten zitten. Zo groots, bijzonder en once in a lifetime was dit massale en tegelijk ingetogen feest van menselijke gelijkheid en eenheid ten overstaan van wat onze vrijheid bedreigt.
Je suis Charlie, Je suis la Bastille. Je suis la République. Je suis l'histoire. pic.twitter.com/ReRUMCYYBH
— Anys Mezzaour ✏️ (@LeLienDT) January 11, 2015
Na 'Charlie'
Maar om 19.00 uur ging de radio verder. Wat nu? De wereld na 'Charlie' zal immers niet meer zijn wat hij daarvoor was. De daders zijn dood, de gijzeling in de koshere superette is voorbij. Gisteren werden de 17 doden gevierd als helden van de vrijheid.
Nu begint het Na 'Charlie'.
Heel wat jaren na 9/11 in New York kwam de affaire Snowden naar buiten. Zelfs Angela Merkel bleek te zijn afgeluisterd. In februari vindt een top over terrorisme plaats, nu naar aanleiding van Charlie januari 2015. Hij vindt niet plaats in Parijs maar in Washington, waar Europa de economische oorlog tegen Rusland in werd gerommeld. In Frankrijk kondigde premier Manuel Valls gisteren al extra maatregelen aan. Hij zegt al wekenlang dat zijn land gevaar loopt.
Een Duitse twitteraar merkt op dat er onder hoogwaardigheidsbekleders mensen meeliepen die recent journalisten nog het zwijgen oplegden. Een andere vraagt zich af waarom president Obama er niet bij was. Marokko kwam niet vanwege de aanwezigheid van 'blasfemische karikaturen van de profeet in de stoet'.
Dat alles kan niet wegnemen, dat het een heel bijzondere dag was in de geschiedenis van Frankrijk en Europa. Ik hoorde het verhaal van een deelnemer aan de mars. Ze was diep getroffen door de indrukwekkende maar tevens lugubere stilte van die enorme mensenmassa. Pas later werd er af en toe spontaan geapplaudisseerd, even gezongen of iets gescandeerd.
Vanaf 19.00 uur ging het over de vraag hoe er eindelijk eens zonder vooroordelen of taboes gesproken moet kunnen worden over het verzamelen en delen van informatie over verdachte sujetten. Misschien had dat 'Charlie' wel kunnen voorkomen. Geen van de drie politici, die keurig gekozen waren uit links, midden en rechts, kwam zelfs maar op het idee om de Arabische gemeenschap zelf te vragen wat er volgens hen kan worden gedaan om het werk van inlichtingendiensten misschien wel minder nodig te maken.
De connards waar de tekenaars van Charlie Hebdo wekelijks de draak mee staken, worden woensdag hopelijk nogmaals geraakt door met een aantal trefzekere tekeningen. Luz, een van de overlevende tekenaars van Charlie Hebdo vertelde Le Monde dat hij spijt had dat ze geen spotprenten van de 50 staatslieden die vlak achter hen liepen hadden meegenomen. 'Dat zou een mooi familieportret zijn geweest; maar goed, je kunt niet aan alles tegelijk denken', zei hij. Humor en relativeringsvermogen zijn misschien inderdaad wel het belangrijkste wapen. Een jonge man onder de marcheerders gaf er blijkt van:
J'y crois pas :') un peu de rire, ça fait pas de mal après tout #MarcheRepublicaine pic.twitter.com/KNv3S9f98Y
— tennant (@TheWhiteCrystal) January 11, 2015
'Ik ben echt helemaal nergens voor of tegen, maar vind het gewoon leuk om te demonstreren'
Bijzondere energie
De tijd zal moeten leren wat de historische volksmars in de heel-even-weer-hoofdstad van de beschaafde wereld de harde en gelaagde waarin we in werkelijkheid al wat langer terecht zijn gekomen, echt heeft gebracht. Onder doodgewone mensen zit mooie en heel bijzondere energie. Dat is gebleken. Hoe gaan politiek, machtshebbers en hun uitvoerders die massale beschaving gebruiken? Dat is de vraag.
Krijn Poppe, senior econoom van het LEI, schreef voor de Kerst een tekst over geopolitiek die vandaag naast deze op Foodlog verschijnt. Geopolitiek is de wereld waarin landen en groepen van mensen hun belangen en onderlinge relaties nadrukkelijk niet meer economisch, maar vanuit de waarden en belangen die bij hun grondgebied horen definiëren. Hoewel de tekst nu pas verschijnt, werd hij geschreven voor de Kerstdagen. Poppe schreef me afgelopen zaterdag: "het onderwerp is er met de vreselijke gebeurtenissen in Parijs niet minder belangrijk op geworden."
* Het waren er vermoedelijk meer dan twee miljoen, meldde later in de avond Le Figaro.
Fotocredits: Je suis Charlie, Je suis la Bastille. Je suis la République. Je suis l'histoire, Anys Mezzaour
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Frank, #33, Ja Frank, dat is ook het navrante. Dé Islam als religie heeft een compleet verkeerd imago gekregen door misbruik dat vele mullah's e.a. daarvan maken om hun praktijken van machtsuitoefening en onderdrukking te legitimeren. Daar hebben noch Allah noch Mohammed iets mee van doen.
De gemiddelde Arabier loopt tegenwoordig met een camera rond... maar aan dat soort fundamentele zelfreflecties ontbreekt het door het hele politieke en religieuze systeem.
Een systeem waarin mullah's bepalen wat hun 'gelovigen' moeten denken en doen. Niet voor niets zijn de demonstraties altijd na het vrijdagse moskee-bezoek. Mullah's die met hun interpretaties vaak moorden in de naam van Allah goedkeuren. In vele landen is dit dagelijkse praktijk. En die haat zaaien tegen ons, en alles aangrijpen om dit te realiseren. Als het afbeelden van Mohammed door 1/3 van de wereld als beledigend wordt ervaren, stop er dan maar mee. Onze cultuur is 100 jaar verder, laten we maar zien dat we op de eerste plaats onze ethische principes naleven in onze politiek. Dat werkt overtuigender.
Inderdaad, dat begrijp ik ook niet Zé, hier gaat het dus over. Prima dat zij in eigen kring zo'n richtlijn willen geven en zich daar ook aan willen houden. Die vrijheid horen zij te krijgen, net zoals anderen dezelfde vrijheid behoren te hebben om hun eigen richtlijnen in eigen kring te volgen, bijvoorbeeld het vervaardigen van (heiligen) beelden.
DE Islam is in de grond van de zaak geen gewelddadiger religie dan het christendom. Het is een bepaalde stroming die het geweld aanhangt en de boodschap van de Islam daarvoor misvormt en misbruikt. Zoals ook de Bijbel zo vaak is, en nog steeds wordt, misbruikt door zich 'christen' noemende lieden die het kwade nastreven en anderen willen knechten.
De meest liefdevolle en vredelievende vorm van Islam is het Soefisme, waarin zelfs de 'zeven grote godsdiensten' (inclusief het Christendom) beschouwd worden als verschijningsvormen van één en hetzelfde geloof. Dat is dus óók Islam.
Dit schrijven moslimgeestelijken over afbeeldingen: 'het maken van afbeeldingen van wezens met een ziel, door de handeling en de creativiteit van mensen, is verboden. Ongeacht of de afbeelding twee- of driedimensionaal is, en ongeacht of de afbeelding van een compleet wezen met een ziel is of van een deel van een wezen met een ziel.'
Op zich duidelijk, maar ik begrijp niet helemaal waarom dit wordt opgelegd aan ongelovigen. Waarom is de islam harder (lees: afwijzender) ten opzichte van ongelovigen dan bijvoorbeeld het christendom ?
'Alles is vergeven', maar zo ziet niet iedereen het, blijkt vandaag naar aanleiding van Charlie na het oude Charlie. Het jongste nummer wijkt niet van de koers van de oude. Wat dat betekent en oplevert, zal de tijd moeten leren.
Onderwijl heeft natuurlijk iedereen in alle kanten kunnen lezen dat de veiligheidsmaatregelen fors omhoog zijn gegaan.
Ik sprak een buurvouw - een zeer in de wereld bereisde socioloog - voor het eerst na vorig jaar. Ze zei: de wereld is veranderd. Misschien mag je ook zeggen: verhard, dat was'ie al. Maar nu weten we het allemaal. Ons gedrag verandert daardoor.