De maandag en dinsdag voor kerst zijn traditioneel de hoogtijdagen voor de pakjesbezorgers in Frankrijk. Cadeautjes voor onder de kerstboom, maar ook de ingrediënten voor de kerstmaaltijd worden aan huis of bij distributiecentra afgeleverd. De online verkopen groeien al jaren met dubbele cijfers; dit jaar was de verwachting dat 'online' 12% zou groeien ten opzichte van 2017, schrijft Le Figaro.

De groei van het online shoppen kreeg een onverwacht extra duwtje in de rug dit jaar. De protestacties van de 'gilets jaunes' blokkeerden de afgelopen weken winkels en toegangswegen, zodat de Fransen voor hun kerstinkopen niet gewoon naar de winkel konden. Sommige winkels hielden de deuren zelfs helemaal gesloten, uit angst voor vernielingen en plunderingen. De schade voor de retailsector beloopt circa €2 miljard aan omzetverlies, schat een expert. De paar dagen die nog resteren tot kerstmis kunnen dat verlies niet meer inlopen, al gaan de Fransen er dankzij de toezeggingen van president Emmanuel Macron dan toch op vooruit.

'Niet bij Amazon'
Niet naar de winkel? Dan maar winkelen op internet, dachten heel wat Fransen. Een eerste schatting van Philippe Prétat, topman van pakketvervoerder DHL Express, komt uit op nog eens 7% extra groei boven de geschatte jaargroei van 12%.

Pakketbezorger Colissimo verwerkt op dit moment 2,8 miljoen pakjes per dag in plaats van de normale 1 miljoen. Het grotere FedEx ziet het aantal vervoerde pakketten op sommige dagen - vooral maandagen - verdubbelen tot wel 28 miljoen pakketten.

In al dat bestel- en bezorggeweld valt een kleine meevaller te constateren voor de grote ketens, schrijft Le Figaro. Het lijkt erop dat de Fransen die uitwijken naar online niet zonder meer kiezen voor de 'pure players' zoals Amazon, maar de voorkeur hebben voor de webshops van hun vertrouwde ketens. Amazon heeft het over "een normaal seizoen, zonder verschuivingen," zonder cijfers te noemen. Daar staat tegenover dat ketens als Fnac (boeken), Sephora (cosmetica) en Galeries Lafayette (warenhuis) wel een extra toename merken. Met dank aan de gele hesjes.


Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken