image

De humor ligt op straat. De wijsheid ook.

Gisteren liep ik door een Utrechtse Albert Heijn, in de grootvolkse wijk Kanalaneiland. Een vrouw - achter een karretje met daarin hun al redelijk forse kind - riep tegen de man, die de kar met boodschappen bestuurde,"kaaaaiik, ze hebben nu ook AH Huismerkwater!!"

In zijn kar stonden, schat ik, al een pak of 12 Ice Tea. Allemaal huismerk. De rest van de boodschappen zag ook nogal blauw van het huismerk.

'Ja, goed idee zeg!' Hij kirde bijna van plezier over zoveel onverwachte goedkoopte, € 0,22 per liter (da's maar liefst 1,3 cent goedkoper dan Bar-le-Duc)
Denkend aan de jaarbesparing op de drinkwaterrekening van het gezinnetje griste hij vlug nog eens 12 pakken uit het schap. D'r stonden er zat, maar goedkoopte maakt nu eenmaal begerig.

Hij, zij en hun kind wonen in Utrecht waar een van de beste natuurlijke waters zo uit de kraan komt. Maar liefst 6 literpakken voor minder dan een cent. En nog vers getapt ook!

Reclame heeft een waanzinnig opvoedend effect. Waar blijven de campagnes van de waterleidingmaatschappijen, steden en provincies?
Stel je voor: kom bij ons wonen, de provincie met zuiver natuurlijk water (Sourcy én Bar-le-Duc) zo uit de kraan - zelfs voor onder de douche (afzender: provincie Utrecht).

Nu het belang van zuiver water tot het diepste volksbesef blijkt ingedaald, moet er een 'zuiver water'-belasting te maken zijn. Wat een kansen voor gemeenten in de provincie Utrecht!

Nee, dat is niet immoreel. Het is juist maatschappelijk verantwoord: water is ieder moment van de dag vers, zonder verpakkings-, vervoers- en andere milieukosten te leveren. Da's een giga duurzame investering geweest.

Ook al letten we op de kleintjes, geld hebben we als water. Dat blijkt.
Dit artikel afdrukken