Nú geniet je bij een borrel waarschijnlijk van blauwe kaas, olijven en ansjovis. Als kind ook? Grote kans dat je deze producten toen verafschuwde. Gemiddeld ga je pas op je 22e producten met een sterke, specifieke smaak waarderen, aldus de Daily Mail.

De krant doet verslag van een enquête die werd geïnitieerd door Butterkist, een Britse popcornproducent. Het bedrijf wilde meer te weten komen over de smaakvoorkeuren van zijn klanten. De enquête, onder 1950 volwassen Britten, bestond onder andere uit de vraag welke producten de respondenten als kind verafschuwden, maar nu wél heel erg lekker vinden.


22 jaar: het gastronomisch keerpunt
Uit de resultaten viel af te leiden dat mensen producten met een uitgesproken smaak pas gaan waarderen als ze ouder worden. Om precies te zijn, vanaf hun 22e.

Die leeftijd wordt door de Daily Mail aangeduid als de zogenoemde ‘gastronomic watershed’, het gastronomische keerpunt. De leeftijd waarop we “volwassen” smaken lekker gaan vinden. Zo ga je knoflook pas op je 19e waarderen. Ook andere groenten staan hoog op de lijst, bijvoorbeeld spinazie, kidney bonen en aubergine die je als kind niet te pruimen vond, ga je pas waarderen na je 20e. Gerijpte kazen vind je ook terug op de lijst. Opmerkelijk genoeg waarderen jong volwassenen blauwe kaas ‘al’ op 22-jarige leeftijd, maar brie pas op 24-jarige leeftijd. Britten blijken als kind geitenkaas echt heel vies te vinden, en die pas vanaf 28-jarige leeftijd op prijs te gaan stellen.

gastronomic watershed ms


Smaakpapillen
In je mond, voornamelijk op je tong, zitten de smaakpapillen waarmee we proeven. Het is al langer bekend dat het aantal smaakpapillen in je mond afneemt naarmate je ouder wordt. Zuigelingen hebben wel 30.000 smaakpapillen in hun mond, tegen de tijd dat we 30 zijn hebben we er nog maar een een derde van over. Voor een kind zijn sterke smaken hierdoor veel intenser. Zij vinden iets dan ook niet een beetje vies, maar heel vies. Door de afname van smaakpapillen verandert onze smaak. Dit verklaart waarom we producten met een specifieke, sterke smaak pas echt kúnnen gaan waarderen naarmate we ouder worden.

Groepsdruk
Ondanks het feit dat de meeste mensen vanaf hun 20ste bijna alles lusten, heeft bijna iedereen ook dan nog wel gemiddeld 2 voedingsmiddelen die we echt niet lusten. Maar als we eenmaal volwassen zijn blijkt één op de 3 volwassenen de dingen die ze niet lekker vinden, toch te eten. Dat doen we bijvoorbeeld om een gastheer of -vrouw niet teleur te stellen
.
En het leren van nieuwe smaken? Dat gaat het gemakkelijkst tijdens etentjes met vrienden, op vakantie, omdat je nieuwe mensen ontmoet. Dit alles draagt bij aan het ontdekken van ‘nieuwe’ producten waarvan we als kind zeiden: 'Mama dit lust ik niet’. Groepsdruk lost de laatste restjes daarvan op.

De vraag is wat de popcornproducent met de uitkomst van dit onderzoek gaat doen. Krijgen we popcorn met een volwassen smaakje?

Fotocredits: ‘relais de venise cheese plate’, Krista
Dit artikel afdrukken