Maandagochtend bleven nog altijd 339 vestigingen dicht. KFC kan ook nog niet zeggen wanneer de leveringsproblemen over zullen zijn. Op de sociale media is het gemopper niet van de lucht.
Zo zie je maar weer: het product zou per direct verboden moeten worden, het reclamebureau zou niet voor ze moeten willen werken, maar de advertentie, tja, dit is toch behoorlijk briljant. Dat dan weer wel. pic.twitter.com/aqzxd74cw3
— Ilja Gort (@iljagort) February 23, 2018
KFC is terug bij af. Nadat DHL er niet in slaagde het kippenrestaurant voldoende met verse kip te bevoorraden, heeft KFC noodgedwongen een (deel)contract getekend met de vorige logistieke partner, Bidvest, meldt Eater.
Nog altijd zijn niet alle KFC-vestigingen in Groot-Brittannië open.
En nog is de saga niet ten einde. Na de kip blijkt nu ook de 'gravy', vleessaus, de Britse KFC-filialen niet te bereiken, volgens de Daily Mail.
Bloomberg legt uit hoe het allemaal komt: de logistiek van vers kippenvlees is nogal wat anders dan het bezorgen van auto-onderdelen of pakjes.
Changing long-standing supply practices can be risky. That’s especially true with chicken. KFC delivers fresh meat to its stores to be breaded and fried on-site. Because chicken is prone to contamination from campylobacter and salmonella, it’s subject to strict regulations on the conditions of transport, which must be done in refrigerated trucks. Many other fast-food chains, including McDonald’s and Taco Bell, use frozen chicken, which is easier to handle. [..] With the new system, all meat is dispatched from the Rugby hub to satellite depots, then moved to smaller vehicles for the last leg of the journey, says Mick Rix, national officer at the GMB trade union.
That’s a tried-and-true model for delivery of auto parts or express parcels. “But chicken and car parts are not the same,” Rix says. “DHL’s model is completely different to that of the specialist food-distribution companies who do nothing but temperature-controlled deliveries.”
Langs de weg achtergelaten KFC-kip, urenlange wachttijden bij het KFC-distributiecentrum, een vrachtwagen vol met 20.000 stuks kip teruggestuurd naar de producent - die het dan maar tegen dumpprijzen weer verkoopt... de logistieke problemen van KFC en DHL zijn verre van over, blijkt uit de Britse media. Inmiddels zou wel 95% van de Britse filialen weer open zijn.
Briljante reclame, zegt reclamemuziekman Ilja Gort. En zo is het ook.
Uitvergroten is aan de orde. Hoeveel mensen zijn hoe ernstig gedupeerd en hoe hevig boos over een dichte deur van een snel eethuis? Heel er weinig mensen. Maar ze stelen de show in nieuwe media, die, ik begrijp niet waarom, sociale media worden genoemd.
Er voltrekt zich een ramp - een dag zonder kip in een korstje - en verdomd, de kipnuggetbakker bevestigt het (heel slim!) ook nog even in advertenties in ouderwetse media: de ramp en hoe te overleven.
Niet van helemaal hetzelfde, maar toen het een beetje hard sneeuwde in Frankrijk kondigde Parijs al bijna een hongerwinter aan.
Verschil met schaarste elders, die er wezenlijk toe doet, is enorm. En stuitend, het verschil in aandacht.