Het Britse ministerie van Gezondheid en Sociale Zorg wil alle junkfood-reclame op televisie voor 21:00 uur verbieden. De maatregel zou moeten helpen kinderobesitas, een groeiend probleem in Groot-Brittannië, te bestrijden.
Uit onderzoek van de Obesity Health Alliance blijkt dat grote zoetwarenproducenten jaarlijks £143 miljoen besteden aan reclame, terwijl de overheid maar £5 miljoen besteedt aan campagnes voor gezonde voeding. Als er niet snel maatregelen worden getroffen, zullen Britse kinderen binnenkort volgens tv-kok Jamie Oliver, een van de steunbetuigers aan de campagne, een korter leven leiden dan hun ouders.
Het verbod moet gelden voor advertenties voor producten met een hoog vet-, suiker- en zoutgehalte. Reclame voor ongezonde producten is al sinds 2007 verboden tijdens kinderprogramma’s, schrijft The Independent.
Nu blijkt uit onderzoek van communicatiebedrijf Ofcom dat kinderen 64% van hun tv-tijd besteden aan het kijken van programma’s die niet specifiek op hen gericht zijn. Daarom moet het reclameverbod gelden voor alles wat voor 21:00 uur op tv komt. De Britse overheid onderzoekt of dat juridisch haalbaar is.
Uit onderzoek van de Obesity Health Alliance blijkt dat grote zoetwarenproducenten jaarlijks £143 miljoen besteden aan reclame, terwijl de overheid maar £5 miljoen besteedt aan campagnes voor gezonde voeding. Als er niet snel maatregelen worden getroffen, zullen Britse kinderen binnenkort volgens tv-kok Jamie Oliver, een van de steunbetuigers aan de campagne, een korter leven leiden dan hun ouders.
Het verbod moet gelden voor advertenties voor producten met een hoog vet-, suiker- en zoutgehalte. Reclame voor ongezonde producten is al sinds 2007 verboden tijdens kinderprogramma’s, schrijft The Independent.
Nu blijkt uit onderzoek van communicatiebedrijf Ofcom dat kinderen 64% van hun tv-tijd besteden aan het kijken van programma’s die niet specifiek op hen gericht zijn. Daarom moet het reclameverbod gelden voor alles wat voor 21:00 uur op tv komt. De Britse overheid onderzoekt of dat juridisch haalbaar is.
Weet niet, maar ik denk niet dat de kindjes op de foto zelf hun boodschappen doen.
#1 Volgens onderzoeker Moniek Buijzen wordt 1 op de 3 koopverzoeken van kinderen in een supermarkt door ouders gehonoreerd. Kindjes doen dan wel niet concreet zelf de boodschappen, maar hebben er wel invloed op.
Twee calorieën per dag zou het schelen, de inperking van junkfoodreclames op de tv. Dat blijkt uit onderzoek naar het effect van de Britse maatregelen tegen overgewicht en obesitas. Twee calorieën is veel minder dan wat gezondheidsactivisten hadden geschat, schrijft de Daily Mail.
Het effect van andere maatregelen tegen de obesitasepidemie is ook gering, ontdekte het Britse ministerie van Volksgezondheid. Een verbod op ‘1+1 gratis’ promoties zou per dag zo’n 8 calorieën schelen. Door ongezonde producten niet in de buurt van kassa’s en winkelingangen te plaatsen, krijgen kinderen slechts 9 calorieën minder binnen.
Een druppel in de oceaan, erkent zelfs de Britse reclame-industrie.