Coop Denemarken vervangt conservenblikken van huismerkproducten door pakken ('bricks'). De eerste pakken liggen al in de winkels. Komend jaar moeten vrijwel alle huismerkconserven in pakken komen.

De grootste supermarktketen van Denemarken start met de vervanging van blikken door pakken omdat zo'n verpakking duurzamer is; ook is transport door de vierkante vorm efficiënter.

De pakken bevatten bovendien geen bisfenol A (BPA) en zijn volgens de supermarktketen makkelijker draagbaar en dus handiger voor de consument. Signe Frese, hoofd corporate social responsibility van Coop, verwacht dat de vervanging van jaarlijks meer dan 12 miljoen blikken een "impact van historisch belang" heeft voor het milieu. Afgelopen april werd de supermarktketen nog uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Denemarken.

Opmerkelijk aan het bericht is dat Coop de keus maakt op basis van duurzaamheid, terwijl de pakken in tegenstelling tot conservenblikken in Denemarken op dit moment nog niet gerecycled worden. Coop vindt uiteraard dat Denemarken het voorbeeld van buurlanden Zweden en Duitsland moet volgen en van start moet gaan met het recyclen van pakken.

Eten in blik is een stuk langer houdbaar dan in pak. Volgens Milieu Centraal heeft het weggooien van eten een grotere invloed op het milieu dan besparen op verpakkingsmateriaal. Zo'n duurzamere verpakking is dan ook niet per definitie beter voor iedereen. Wel voor mensen die eten niet voor voorlopig onbepaalde tijd inslaan. Blikken staan nu eenmaal vaak jaren in een keukenkastje. Maak je daar minder lang houdbare pakken van, dan creëer je toch weer een bergje eten dat mogelijk in de vuilnisbak eindigt.

Blikken zijn handig en houdbaar en hebben daarom voor een gewoonte gezorgd. In de kracht van die gewoonte zou Coop zich best eens een beetje kunnen vergissen, alle duurzaamheidsintenties ten spijt.
Dit artikel afdrukken