Dat betoogt Han van Riel vandaag in De Boerderij. Hij bepleit de gratis levering van tomaten met een pukkel of schuurvlekje, gebroken wortels en wellicht appels met een hersteld hagelwondje via Voedselbanken. Hij denkt dat de Nederlandse landbouw daarmee goodwill onder het publiek zal kweken en meer goed doet dan de discussie over 'een paar centimeter meer voor varkens en kippen'.
Van Riel stelt: Waarom leveren we als landbouw onze producten niet als gift aan de voedselbanken? Aardappelen en uien verdwijnen òf in de vergister òf moeten tegen hoge kosten naar de groenstort van de afvalverwerker. Kromme komkommers en tomaten met een pukkel zijn uitstekend te eten. Ze worden dan ook bij sommige toko's aangeboden voor prijzen die ver onder die van AH of Jumbo liggen. Laten we als landbouw een deel van het geld dat uitgetrokken wordt voor acceptatieverbetering van onze bedrijftak, besteden aan verse producten die we doneren aan de voedselbank en op deze wijze uit de markt halen. Dan slaan we drie vliegen in één klap:
- arme gezinnen krijgen gezonder eten en zullen minder ziek zijn;
- we tonen als bedrijfstak onze sociale betrokkenheid bij de maatschappij in tijden van 'crisis';
- de landbouw kweekt hiermee goodwill bij zowel links als rechts.
Onlangs stelde Foodlog de vraag welke invloed de gratis leveranties aan Nederlandse consumenten gaan hebben op de prijs. Nu de pleidooien voor gratis weggeven stelselmatig terug lijken te keren, moet bepaald worden hoeveel daarvan niet voor menselijke consumptie wordt gebruikt.
Wat te doen als er ruimte blijkt te zijn om in de grote steden marktkramen te vullen omdat voedselbankklanten het niet allemaal op kunnen?
Fotocredits: Nick Saltmarsh
Dit artikel afdrukken
- arme gezinnen krijgen gezonder eten en zullen minder ziek zijn;
- we tonen als bedrijfstak onze sociale betrokkenheid bij de maatschappij in tijden van 'crisis';
- de landbouw kweekt hiermee goodwill bij zowel links als rechts.
Onlangs stelde Foodlog de vraag welke invloed de gratis leveranties aan Nederlandse consumenten gaan hebben op de prijs. Nu de pleidooien voor gratis weggeven stelselmatig terug lijken te keren, moet bepaald worden hoeveel daarvan niet voor menselijke consumptie wordt gebruikt.
Wat te doen als er ruimte blijkt te zijn om in de grote steden marktkramen te vullen omdat voedselbankklanten het niet allemaal op kunnen?
Fotocredits: Nick Saltmarsh
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Weggeven is beter dan verspillen. Maar uiteraard moeten de winkeleigenaren en hun klanten niet zo zeuren, en blij zijn dat er eten is. Krom of niet krom, het smaakt hetzelfde.
Verwant hieraan: Een kapitale denkfout – een pleidooi voor de VersVoko
De voedselbank verklaard op haar website o.a.:
-ontvangen levensmiddelen niet met een commercieel oogmerk te gebruiken en slechts gratis aan derden te leveren die aan de door de Stichting Voedselbanken Nederland opgestelde criteria voldoen via de voedselbanken die (direct of indirect) aangesloten zijn bij Stichting Voedselbanken Nederland;
-te vermijden dat de ontvangen levensmiddelen (wederom) in het commerciële kanaal terecht komen.
Wat doen autofabrikanten en smartphones makers met voorraden onverkoopbare SUV's of weggeschreven mobieltjes? Allereerst ogenblikkelijk stoppen met nog meer maken, een heleboel acties (gratis € 3000 op de Business Edition) , maar never nooit niet weggeven aan de armsten der armen.
Krasje op het mobiel en voor de helft van het geld naar de Mediamarkt? Dacht het niet, die gaan de afvalbak in.
Alleen de gekke Henkies, die al de last op hun schouders hebben om wereld te moeten voeden, geven het ook echt weg. Eten weggooien is immers "zonde"? Ze zijn niet beter gewend, je aardappels de rest van het jaar verkopen voor € 50 per ton is ook weggeven.
@Wouter, het loopt in de gaten hoor, als jij bij de voedselbank groente gaat halen. Beperk het weggeven tot de voedselbank, dan doe je de reguliere kanalen geen schade.
Nee hoor, dat werkt niet. Ik, schatrijke man, sta vooraan in de rij voor gratis paprika's met een vlekje.
Opnieuw valt de tuinbouw in eigen kuil. Alleen het beste, vlekkeloze spul mag de markt op. Burgers weten inmiddels niet beter dan dat paprika's, stinkduur bij Albert Heijn, spotgoedkoop bij de Turk, puntgaaf zijn.
Fruit zelfde liedje.
Het werkt samen. Rijke verwende burger wil geen plekje op een appel, appelboer gooit appels met een plekje weg Appelboer, of groenteteler denkt na, liever weggeven dan voor geld af laten voeren, de appels met een plekje, de prei met een verkeerde kleur.
En wij, burgers, maar rondlopen met een glimlach om de bek. Denkend dat hunnie gek zijn en wij niet.