Het Voedingscentrum verraste gisteren vriend én vijand met zijn campagne #verleidmeniet tegen verleidelijk snoep bij de kassa's van supermarkten, tankstations en andere afrekenbalies. De campagne werd direct overgenomen in de pers. Op twitter en op Facebook bleken veel criticasters van de Schijf van Vijf en de consensuswetenschap achter het Voedingscentrum opeens enthousiast. Alleen De Telegraaf reageerde kritisch door de actie als betutteling neer te zetten.

We spraken zojuist met Stephan Peters van het Voedingscentrum over de omslag in houding van de gebruikelijke criticasters. "We zijn er verrast en blij mee. Het lijkt erop dat nu iedereen begrijpt dat we allemaal voor dezelfde zaak staan: gezondheid."

Hooglerarenbrief
Zojuist verscheen op de opiniepagina van de Volkskrant een tekst van 7 gedragswetenschappers waaronder de om haar sociaal-psychologische werk over voeding internationaal bekende Utrechtse hoogleraar Denise de Ridder. De wetenschappers steunen de actie van het Voedingscentrum én zetten winkeliers aan tot het aanpassen van de zogenaamde 'opdringkassa' die ons dingen laat kopen die we eigenlijk niet willen, maar kopen omdat ze er liggen, terwijl we geen andere keuze hebben.

Ze schrijven: Om weerstand te bieden aan verleidingen is zelfcontrole nodig. Dat vraagt veel mentale inspanning en die inspanning kunnen we niet altijd opbrengen, bijvoorbeeld wanneer we haast hebben of vermoeid zijn. Keuzes komen dan vaker impulsief tot stand onder invloed van prikkels uit de omgeving. Bij een overheersend ongezond aanbod leidt dat sneller tot een ongezonde voedselkeuze. Mensen denken weliswaar dat ze bestand zijn tegen alle voedingsprikkels en als rationele, wilskrachtige wezens weerstand kunnen bieden; echter, zo laat onderzoek zien, door de verleidingen gaan velen toch vaak 'voor de bijl'.

Wij pleiten voor het keren van deze trend en zien daarbij een actieve rol weggelegd voor de winkelier. Zij spelen niet alleen een grote rol bij de huidige obesogene omgeving, maar hebben ook de sleutel in handen om juist een omgeving te creëren waarin consumenten gemakkelijker kunnen kiezen voor gezonde producten. We stellen dan ook voor het aanbod bij kassa's te laten bestaan uit gezonde alternatieven (denk aan fruit of kruidkoek). De ongezonde keuze verdwijnt niet uit het assortiment van de winkel, maar de gezonde optie wordt wel veel makkelijker gemaakt.


Het Voedingscentrum toont zich activistisch en gebruikt daarbij zelfs het model van de hooglerarenbrief zoals Nederland dat in de afgelopen jaren leerde kennen van een aantal activistische hoogleraren. Als dat het doel dient om het Voedingscentrum weer midden in de maatschappij te krijgen, vindt de redactie van Foodlog dat het doel de middelen een keer mag heiligen. Er is immers flink wat achterstand in te halen.

Fotocredits: Alpha
Dit artikel afdrukken