Hard seltzers zijn een doorslaand succes in de VS en staan wellicht voor een doorbraak in Europa. Het is een laag-alcoholische drank van bruiswater met alcohol en een smaakje. Coca-Cola kan niet achterblijven. Onder het merk Topo Chico lanceert Coca-Cola dit jaar nog een Lemon-Lime hard seltzer. Eerst in Zuid-Amerika, in 2021 moet het alcoholische prikwater op de Amerikaanse thuismarkt verkocht worden, schrijft Bloomberg.

Het hard seltzer segment verovert de VS in sneltreinvaart. Onder leiding van merken als White Claw en Truly is de hard-seltzer categorie al groter in volume dan wodka, de leidende gedistilleerde drankencategorie in de VS. In 2019 was hard seltzer in de VS goed voor $1,2 miljard omzet en de groeicijfers bedragen jaarlijks 300%.

Amerikanen zien het drankje als een gezonder alternatief voor bier of mixdrankjes. De alcohol is in Amerika in de meeste gevallen afkomstig van gefermenteerde rietsuiker waaraan aroma’s en prik worden toegevoegd. Dat maakt dat bijna alle seltzers glutenvrij zijn. De drankjes bevatten weinig tot geen toegevoegde suiker, zijn laag in alcohol (ongeveer 5%) en calorieën. Kortom, voor consumenten past het drankje in de zoektocht naar een gezondere levensstijl.

Coca-Cola nam het merk Topo Chico in 2017 over. Samen met verschillende grote fabrikanten als AB Inbev en Constellation Brands gaat het hard seltzers maken. Coca-Cola is niet het enige grote drankenbedrijf dat in de trend stapt, ook de brouwers Bud Light en Anheuser-Busch lanceren dit jaar hun eigen dranken. De verkopen van zowel traditionele frisdranken als alcoholhoudende dranken staan in veel landen onder druk. Dat verklaart hun bereidheid om te investeren in de nieuwe groeimarkt.
Business Insider - Coca-Cola is getting into the hard-seltzer game
  • Deel
Druk af