Het Reformatorisch Dagblad komt onder het kopje 'Op ganzenjacht per mobieltje' met een artikel over een aardige stunt om het publiek meer te betrekken bij dieren in de wilde natuur. Via een een trackingsysteem kun je je abonneren op de gegevens van een gans naar jouw keuze. Zo kom je dus te weten waar het dier zich bevindt en hoe het trekt.
Wat het blad waarschijnlijk niet weet, is dat 'echte jagers' in het Zuiden van Europa (waar eigenlijk iedereen jaagt) het gebruik van mobieltjes afzweren. Het is respectloos naar je zelf en het dier toe, want dat heeft geen enkele kans meer tegen 'leisure' jagers die per mobiel elkaar de positie van een dier doorgeven. De strijd die de jacht is, wordt met dan met zodaning ongelijke middelen gevoerd dat beschouwen deze jagers (ze zijn inmiddels al zwaar in de minderheid) dit als een verraad aan de relatie met de natuur die in de 'echte' jacht besloten ligt (iets wat we in ons anti-jacht land helemaal vergeten zijn).
Deze mobiele dienst zou in handen van de moderne 'jager' het summum zijn en is het dat ongewtijfeld al.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat wij het in Nederland niet zo nou nemen met dit soort hersenspinsels blijkt maar weer duidelijk uit dit bericht! Nota bene een jachtopziener die ervoor getraint is om dit soort zaken tegen te gaan!
Natuurbeheer. Wij wonen een flink deel van het jaar in 'la France profonde'. Zeggen dat je tegen de jacht bent, gaat niet tegen mensen die je niet kent.
In plattelandsgemeenten zijn de ' chasseurs' vaak de dominante politieke partij. Je begrijpt dat je moet oppassen tegen mensen te zeggen dat je tegen de jacht bent. Mensen die je goed kent en die je in vertrouwen nemen, leren je iets dat niet anders klinkt dan een bijv. een oude Brabander je zal vertellen: we beheren de wildstand.
Dat is wat anders dan erop los knallen. Ik heb er in ieder geval een andere blik op jagen door gekregen, maar ben er minstens nog wantrouwender door geworden jegens 'luxe knallers'.
Wat komt er dan nog meer kijken bij jachtethiek, als ik vragen mag?
Wouter, ik wou ze nou ook weer niet idealiseren hoor! En natuurlijk is de strijd ongelijk; bij jachtethiek komt nog wat meer kijken.
Het lijkt mij dat de jacht (geweer vs snavel) ook zonder mobiel nog met ongelijke wapens wordt gestreden. Ik denk dat ze vooral het spelelement willen handhaven, de spanning van de jacht. Puur uit eigenbelang dus. Diezelfde Zuideuropeanen weigeren de arena in te stappen als de stier niet eerst gedrogeerd is. Zodat de strijd niet al te gelijk is.