Samenwerkingsverband
Het Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF) is in januari 2017 opgezet en is een samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. “Voorheen waren het teveel eilandjes”, aldus van Dam. “Als je deze partijen bij elkaar brengt, bundel je de krachten. Dit is de enige manier waarop we ook echt iets kunnen bereiken.”
Inspiratie door Rudolph van Veen
Het doel van NAGF is om consumenten bekend te maken met de bereiding van groenten en fruit, variatiemogelijkheden en mogelijkheden om de consumptie te verhogen. Dat is de reden dat topkok Rudolph van Veen ambassadeur is van de campagne. Hij wil mensen inspireren met zijn recepten en laten zien hoe lekker en eenvoudig groenten te bereiden zijn. “Kleur is daarbij mijn tool, want als je alle kleuren groenten eet, krijg je alle verschillende voedingsstoffen die groenten bevatten binnen. Bovendien is kleur verleiding. Je kunt veel moois met verschillende groenten als je het een kans geeft. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. De natuur kun je niet verbeteren, je kan het als kok slechts een podium geven.”
Kleur is emotie
Kleur is het thema waar het om draait in deze campagne. Hersenonderzoeker Victor Lamme legt uit hoe kleur keuzes beïnvloedt. “Kleur hangt samen met je eigen interpretatie. Als je naar kleuren kijkt, geeft je brein daar een betekenis aan van lekker of vies. Veel mensen associëren blauw bijvoorbeeld met minder lekker. Producenten geven light-producten vaak een blauwe verpakking. Dat moet je niet doen als je wil dat mensen dat kopen. Dan kun je beter voor rood kiezen, dat associëren mensen vaak met lekker.” Op die manier spelen kleuren een rol bij voedingskeuze: kleuren roepen emotie op. “En emoties winnen het van verstand”, aldus Lamme.
Aantrekkingskracht
Ook professor Emely de Vet benadrukt de aantrekkingskracht van kleur en hoe belangrijk dat is bij gedragsverandering. “Mensen zijn gewoontedieren, want gewoontegedrag kost geen moeite. Om meer groente en fruit te eten moeten mensen nieuwe gewoontes vormen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je de context zo aanpassen dat de gezonde keuze de meest logische en aantrekkelijke keuze is. Dat kan mensen helpen om hun voedingspatroon aan te passen en wat meer groente en fruit te eten.”
Bekijk hieronder het filmpje van de campagne. Daarnaast is er de website www.veggipedia.nl. Op deze website staan talloze weetjes over (vergeten) groente en fruit en ruim 500 recepten.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jammer dat deze reclame zich eerst meent te moeten afzetten tegen onze nationale keuken (en allerlei streekkeukens) door het voedsel daarvan als grijs, doorkookt en saai weg te zetten.
Er zijn genoeg acties geweest in het verleden -waar ook topkoks als Rudolph van Veen (die ik persoonlijk hoogacht) aan meewerkten- die deze juist in het zonnetje hebben willen zetten, met soms een nieuw verrassend jasje.
Dat vind ik persoonlijk innovatie in eten/koken. Daar word ik blij van.
Werken met kleur in de keuken is niet iets nieuws; dat ken ik al ca. uit de jaren '90.
Maar: “Kleur hangt samen met je eigen interpretatie. Als je naar kleuren kijkt, geeft je brein daar een betekenis aan van lekker of vies. Veel mensen associëren blauw bijvoorbeeld met minder lekker. Producenten geven light-producten vaak een blauwe verpakking. Dat moet je niet doen als je wil dat mensen dat kopen. Dan kun je beter voor rood kiezen, dat associëren mensen vaak met lekker.”
Nou ja, ik ben waarschijnlijk 1 van de weinigen, die rood niet meteen associeert met lekker (eerder gevaar).
Deze hele actie een beetje snel bedacht, maar misschien ook erg weinig doordacht?
De oubolligheid van het geheel vind ik persoonlijk groots aanwezig anno 2017, als ik het campagne-filmpje zie.