Het is wetenschappelijk overtuigend aangetoond: het drinken van suikerhoudende dranken vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Dat is de reden dat de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum het gebruik van frisdranken, vruchtensappen en andere suikerhoudende dranken ontraden. Water en thee, dat zijn de dranken die echt goed voor ons zijn.

Zo’n boodschap doet natuurlijk pijn in de portemonnee van de frisdrankindustrie. Hun toch al niet zo florissante imago krijgt een dikke vette deuk als wetenschappers zo ronduit zeggen dat hun producten slecht zijn voor de volksgezondheid.

Dus wat doet de frisdrankindustrie? Ze bedenken gezamenlijk een doekje voor het bloeden en noemen dat met een sjiek woord: convenant. Jan Burger van Coca Cola vertelde hierover op het bloggersevent dat Voeding Nu organiseerde. Ik viel bijna van mijn stoel.

Dit rapport heeft het ministerie van VWS die dag met droge ogen in ontvangst genomen. Terwijl ze het gewoon hadden moeten verscheuren natuurlijk
Uit een persbericht uit 2014 van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Water, Sappen citeer ik: “Op 24 juni jl. maakten wij als frisdrankenindustrie met gepaste trots onze gezamenlijke ambitie bekend om in 2020 tien procent minder calorieën via frisdranken op de markt te zetten (ten opzichte van het basisjaar 2012). Als frisdrankenindustrie willen we dit realiseren door middel van productinnovatie, meer marketinginspanningen op laag calorische dranken en kleinere verpakkingen.”

Dit rapport heeft het ministerie van VWS die dag met droge ogen in ontvangst genomen. Terwijl ze het gewoon hadden moeten verscheuren natuurlijk.

Karine Hoenderdos
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Tien procent!! Een schamele tien procent!!

Als er één product is dat vrij gemakkelijk light, zero of desnoods “groen” gemaakt kan worden, dan is het wel frisdrank. En als er één industrie is die de beschikking heeft over waanzinnige marketingbudgetten om de zero-varianten te promoten, dan zijn het wel de koolzuurgiganten. Coca Cola heeft het over een ‘Gebalanceerde Leefstijl’ en sponsort daarom peperdure sportevents zoals de Olympische Spelen, het WK voetbal en het Jeugdsportfonds. (Maar met balans bedoelen ze waarschijnlijk: wie meer beweegt, kan meer frisdrank drinken zonder dat de balans doorslaat.)

De 10% doelstelling van deze frisse branche is zó’n slappe hap, dat het bijna lachwekkend is. En dan durven ze het ook nog met ‘gepaste trots’ een ‘vooruitstrevende ambitie’ te noemen.

Ga je schamen, frisdrankindustrie.

Deze opinie verscheen vandaag ook op Nieuws voor Diëtisten.
Dit artikel afdrukken