Vandaag kondigden de twee grote Amerikaanse voedingsmiddelenconcerns Kraft Food en H.J. Heinz aan dat zij gaan fuseren. De fusie is het resultaat van gesprekken tussen de grootaandeelhouders van beide bedrijven, het Braziliaanse 3G Capital en de investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway van Warren Buffett. Heinz was sinds 2012 al in handen van deze twee investeerders.

Vijfde voedingsmiddelenconcern ter wereld
Met de fusie ontstaat het derde dranken- en levensmiddelenconcern van Noord-Amerika en het vijfde ter wereld, stellen de bedrijven in hun persbericht.
Het nieuwe bedrijf heeft een gezamenlijke omzet van $ 28 miljard, zo'n € 25,2 miljard. De aandeelhouders van Kraft krijgen 49% van de aandelen in handen, die van Heinz 51%. De huidige CEO van Heinz, Bernardo Hees, gaat het fusiebedrijf leiden.

Jaarlijkse kostenbesparing $ 1,5 miljard
Voor het Braziliaanse 3G Capital is dit de 5e grote deal in de food and beverage-sector sinds 2008.
Per eind 2017 wordt een jaarlijkse kostenbesparing van $ 1,5 miljard verwacht
Eerder stond 3G aan de wieg van de overname van Anheuser-Busch door InBev en de overname van koffieketen Tim Hortons door Burger King.
Het bedrijf staat bekend als een 'cost-cutter'. Alle dochterbedrijven moeten jaarlijks hun kosten verantwoorden, waarbij voorgaande jaren niet meetellen. Ook het nieuwe fusiebedrijf zal zich daarin moeten schikken. Per eind 2017 wordt een jaarlijkse kostenbesparing van $ 1,5 miljard verwacht, meldt de New York Times.

Consumenten prefereren 'gezond' boven 'gemak'
Kraft heeft het al een paar jaar moeilijk. De verkopen lopen terug, de omzet stagneert en de winst kelderde vorig jaar met 60%. Het bedrijf schrijft dat toe aan een verandering in consumentenvoorkeuren. Consumenten keren zich af van de voorverpakte gemaksproducten waar Kraft van oudsher sterk in is en kiezen voor vers, gezond, minder kleurstoffen en conserveringsmiddelen. In een poging dit tij te keren verving Kraft vorig jaar een deel van het management en kondigde het bedrijf nieuwe productontwikkeling aan.

'Global foods powerhouse'
Naar verwachting zullen de mededingingsautoriteiten weinig moeite hebben met de fusie. Er is maar weinig overlap tussen de producten van beide voedingsbedrijven. Kraft maakt kaas, bewerkte vleesproducten, voorverpakte maaltijden en koffie. Heinz is bekend van z'n ketchup, sauzen en diepvriesproducten. Kraft verkoopt zijn producten vooral in de VS, terwijl Heinz internationaal sterker is. De combinatie maakt een uitgebalanceerd 'global foods powerhouse' dat op zowel eindconsumenten als de horeca gericht is. Het nieuwe Kraft Heinz Co heeft straks 8 merken in portefeuille die ieder meer dan $ 1 miljard waard zijn en nog 5 met een marktwaarde van meer dan $ 500 miljoen.

Fotocredits: persbericht Kraft Heinz Co
Dit artikel afdrukken