Tijdens Halloween gaan kinderen langs bij huizen in de buurt. Onder het motto ’trick or treat’ bietsen ze om snoepgoed. De welwillende buurman of -vrouw stopt hen vervolgens ‘fun size candy’ toe.

Dat is niet altijd zo geweest. Time sprak met Susan Benjamin, auteur van Sweet as Sin: The Unwrapped Story of How Candy Became America’s Favorite Pleasure: “In de jaren ’10 en ’20 speelde fruit nog een heel grote rol.”

Economische depressie
Toen in die jaren daarna steeds meer voeding door een machine werd gemaakt, werd ook de rol van snoepgoed meer populair. Zo rond de jaren ’60 begon de industriële revolutie voor voedingsmiddelen vorm te krijgen. Benjamin: “Mensen begonnen te vertrouwen op voedingsmiddelen die door machines gemaakt waren.”

Het formaat van de hapklare tussendoortjes blijkt te zijn ontstaan door de grote depressie in de jaren ’30. Benjamin: “Suiker was moeilijk te krijgen en mensen konden zich geen luxe veroorloven.” De Curtiss Candy Company was de eerste producent die besloot kleinere versies van hun snoeprepen te maken. “Waarschijnlijk omdat ze wilden dat ze betaalbaar waren.” Al snel volgden andere producenten dit initiatief.

‘Fun size’
In het jaar 1961 begon Mars Inc., de producent van onder andere M&M’s, Snickers en Twix, ook kleinere snoeprepen te verkopen. Zij gaven hun mini’s in eerste instantie de term ‘junior’ mee, maar al snel werd de term ‘fun size’ geïntroduceerd.

Benjamin: “Om de aanduiding ’fun size’ werd zelfs nog een rechtszaak gevoerd. Mars registreerde de term als merk en klaagde vervolgens Curtiss aan voor het schenden van merkrechten. De rechter oordeelde dat Mars geen eigendomsrechten kon hebben op het gebruik van het woord ’fun’ voor snoep, noch op het beschrijvende woord ’size’.” Het woorden gewoon eigendom van de taal en dus van ons allemaal.

Snoepseizoen
In de VS, waar Halloween jaarlijks groots wordt gevierd, duurt het Halloween-seizoen maar liefst 8 weken. CNN sprak met Tim LeBel, verkoopdirecteur van Mars Inc. in Amerika: “Halloween is ons beste seizoen en het blijft meer en meer belangrijk worden.”
“Halloween is één van de zeldzame gelegenheden voor mensen om suikergoed op hun boodschappenlijstjes te zetten. In de rest van het jaar kopen ze impulsief suikergoed; bij online winkelen is die impuls zwakker.”

Ironisch genoeg viel het moment van introductie van de kleine snoeprepen samen met de eerste vastgestelde Amerikaanse gewichtsproblemen in de VS. Benjamin: “In de jaren 1960 was ongeveer 13% obees en had 31% overgewicht.” De gewichtsproblemen zijn sindsdien alleen maar gegroeid. Inmiddels is ruim 36% van de Amerikaanse volwassenen obees; tussen de 18 en 44 is bijna 27% obees.
Dit artikel afdrukken