Dat is niet altijd zo geweest. Time sprak met Susan Benjamin, auteur van Sweet as Sin: The Unwrapped Story of How Candy Became America’s Favorite Pleasure: “In de jaren ’10 en ’20 speelde fruit nog een heel grote rol.”
Economische depressie
Toen in die jaren daarna steeds meer voeding door een machine werd gemaakt, werd ook de rol van snoepgoed meer populair. Zo rond de jaren ’60 begon de industriële revolutie voor voedingsmiddelen vorm te krijgen. Benjamin: “Mensen begonnen te vertrouwen op voedingsmiddelen die door machines gemaakt waren.”
Het formaat van de hapklare tussendoortjes blijkt te zijn ontstaan door de grote depressie in de jaren ’30. Benjamin: “Suiker was moeilijk te krijgen en mensen konden zich geen luxe veroorloven.” De Curtiss Candy Company was de eerste producent die besloot kleinere versies van hun snoeprepen te maken. “Waarschijnlijk omdat ze wilden dat ze betaalbaar waren.” Al snel volgden andere producenten dit initiatief.
‘Fun size’
In het jaar 1961 begon Mars Inc., de producent van onder andere M&M’s, Snickers en Twix, ook kleinere snoeprepen te verkopen. Zij gaven hun mini’s in eerste instantie de term ‘junior’ mee, maar al snel werd de term ‘fun size’ geïntroduceerd.
Benjamin: “Om de aanduiding ’fun size’ werd zelfs nog een rechtszaak gevoerd. Mars registreerde de term als merk en klaagde vervolgens Curtiss aan voor het schenden van merkrechten. De rechter oordeelde dat Mars geen eigendomsrechten kon hebben op het gebruik van het woord ’fun’ voor snoep, noch op het beschrijvende woord ’size’.” Het woorden gewoon eigendom van de taal en dus van ons allemaal.
Snoepseizoen
In de VS, waar Halloween jaarlijks groots wordt gevierd, duurt het Halloween-seizoen maar liefst 8 weken. CNN sprak met Tim LeBel, verkoopdirecteur van Mars Inc. in Amerika: “Halloween is ons beste seizoen en het blijft meer en meer belangrijk worden.”
Zombie Skittles are here, try them if you dare. Are you brave enough to #DareTheRainbow and take your chances on getting a Zombie flavored Skittles? pic.twitter.com/s7PWKkD9NC
— Skittles (@Skittles) August 22, 2019
Ironisch genoeg viel het moment van introductie van de kleine snoeprepen samen met de eerste vastgestelde Amerikaanse gewichtsproblemen in de VS. Benjamin: “In de jaren 1960 was ongeveer 13% obees en had 31% overgewicht.” De gewichtsproblemen zijn sindsdien alleen maar gegroeid. Inmiddels is ruim 36% van de Amerikaanse volwassenen obees; tussen de 18 en 44 is bijna 27% obees.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je kan ook het licht uit laten Gert en doen of er niemand thuis is tijdens het verwachtingsvolle schrille kindergezang. Dan ben je ‘een hier woont een kikkerbil die niets geven wil’ maar heb je ze wel wat grammen suiker bespaard.
Sint Maarten krijgt hier flink de aandacht. Ze krijgen van mij gewoon snoep hoor, geen "gezeur".
In de supermarkten tref je al even die speciale displays aan met Sint Maarten snoepgoed, waarin met name zakken met mini candybars. En deze zijn nu (uiteraard) in de reclame (2e halve prijs).
#3, Sint Maarten ... krijgen van ons een mandarijntje. Zure gezichten, niet van de mandarijn, maar ze hadden wat anders verwacht.
Maar dat is allemaal Amerika. Over negen dagen trekken in delen van Nederland kinderen langs de deur. Sinter Maarten.
Mars Nederland is al weken bezig om inkopers van supermarkten er van te overtuigen dat ze grote zakken met kleine Marsen, Bounty's en Snickers moeten inkopen: Sint Maarten is belangrijk moment voor de chocoladecategorie.