Haar fruitige momentje werd vastgelegd tijdens de eerste Open Aardbeienlunch in Arnhem, gisteren, door fotograaf René Wouters. Hij schoot een lange reportage vol levensechte plaatjes. Van een oma die wijdbeens in het gras zit. Gelukkig staat haar tas ervoor en blijkt haar heksenachtige puntmuts optisch bedrog. Van drinkende mensen. Van een beetje bezopen rakende mensen. En van nog veel meer wat gewoon van mensen is.

Het was zichtbaar een gezellig feestje, waar aardbeien werden gegeten. En kersen, die van smaakheld 2009 Theo Vernooy uit Cothen.

Jan Robben verkocht gistermiddag 600 pondsdoosjes aardbeien en nog een berg tot smoothies vermalen schade-aardbeien van de regen en hagel van vorige week. Da's natuurlijk niks voor een teler, maar heel wat meer dan een superfiliaal doorgaans op een middagje doet. Vrijwilligers @onnovaneijk en @leonorenoorduyn zetten Theo en Jan - en zelfs handelshuis GIJS die in hun spullen bemiddeld naar supers DEEN en PLUS - in het zonnetje. Ze hopen erop dat de kopers verder rondvertellen dat er wél altijd echt lekkere aardbeien en kersen te koop zijn. En dus dat eerst half en daarna heel Arnhem op zoek gaat naar lekker spul. En niet alleen aardbeien en kersen.

Ik sprak even na met Onno over zijn ervaringen van gistermiddag. Er gingen zo'n honderd doosjes naar opgetrommelde twitteraars. De andere 500 gingen naar gewone bezoekers van het Park Open in het Arnhemse park Sonsbeek. Ze keken en reageerden eerst wantrouwig, zei hij, want ze wisten van niks. Ze wilden niks verkocht krijgen. Maar ze mochten proeven. En dan waren ze meteen zelf verkocht. "Doe mij maar twee doosjes', zei dan menigeen.Zo simpel is marketing. Geen rare fratsen en gewoon laten proeven dat het lekker is. Dan heb je geen gezwollen woorden, verpakkingen en andere dure marketing nodig. Ik geloof warempel dat, de hier regelmatig geplaagde, GIJS er veel van geleerd heeft. En dat willen ze ook, ik weet het van de bazen. Volkse marketing van wat lekkers is heel simpel. Zoals Onno zei: 'ik geloof dat we weer 500 mensen met het smaakvirus hebben besmet.'

Behalve in de randstedelijke en nationale pers staat het van de week in de Arnhemse. Dan komt het tenminste eindelijk dichtbij. En nou verder. Geen praatjes en plaatjes verkopen. Een goed product verkoopt zichzelf en heeft geen verkopers nodig. Wel bekendheid.

image
Dit artikel afdrukken