Het was zichtbaar een gezellig feestje, waar aardbeien werden gegeten. En kersen, die van smaakheld 2009 Theo Vernooy uit Cothen.
Jan Robben verkocht gistermiddag 600 pondsdoosjes aardbeien en nog een berg tot smoothies vermalen schade-aardbeien van de regen en hagel van vorige week. Da's natuurlijk niks voor een teler, maar heel wat meer dan een superfiliaal doorgaans op een middagje doet. Vrijwilligers @onnovaneijk en @leonorenoorduyn zetten Theo en Jan - en zelfs handelshuis GIJS die in hun spullen bemiddeld naar supers DEEN en PLUS - in het zonnetje. Ze hopen erop dat de kopers verder rondvertellen dat er wél altijd echt lekkere aardbeien en kersen te koop zijn. En dus dat eerst half en daarna heel Arnhem op zoek gaat naar lekker spul. En niet alleen aardbeien en kersen.
Ik sprak even na met Onno over zijn ervaringen van gistermiddag. Er gingen zo'n honderd doosjes naar opgetrommelde twitteraars. De andere 500 gingen naar gewone bezoekers van het Park Open in het Arnhemse park Sonsbeek. Ze keken en reageerden eerst wantrouwig, zei hij, want ze wisten van niks. Ze wilden niks verkocht krijgen. Maar ze mochten proeven. En dan waren ze meteen zelf verkocht. "Doe mij maar twee doosjes', zei dan menigeen.
Behalve in de randstedelijke en nationale pers staat het van de week in de Arnhemse. Dan komt het tenminste eindelijk dichtbij. En nou verder. Geen praatjes en plaatjes verkopen. Een goed product verkoopt zichzelf en heeft geen verkopers nodig. Wel bekendheid.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mooi geschreven Dick! We moeten samen aan de slag om smaak te communiceren. We hebben zelf ook een bedrijf zonder dak, dus moeten we de voorlopers steunen. Ga zo door!
Han, het zijn geen acties van Jan, maar voor Jan. Raar maar heel waar.
Ik herken wel wat in de bovenstaande reactie over de consument als gewoontedier. Mijn ervaringen binnen de natuurvoeding zijn ook zo. Op het moment dat je reguliere producten aanbied maar dan bijvoorbeeld volkoren of minder gezoet zoals vaak binnen biologisch het geval is zie je dat de gewone supermarkt consument het niet zo enthousiast begroet als je zou willen. Een kleine groep stapt wel over maar de grote massa vind de afwijking ten opzichte van wat ze gewend zijn toch te groot.
Er is mijns inziens nog een hoop werk an de winkel qua smaak beleving en bewustwording.
Gerrit-Jan, die obsessie ligt bij de retail. Die willen consumenten iets bieden dat voldoet aan gewoonte van smaak en "herhalingsgenot". Dit is decennia lang doorgevoerd en de klant is het proefkonijn die heeft moeten wennen aan producten die in het circuit aan houdbaarheid en kostprijs voldoen.
Gelukkig is er een kentering gaande die consumenten weer gaat herinneren aan smaak.
Werd tijd ook want een hele generatie heeft geen benul meer van het verschil tussen kwaliteit en eenheidsworst.
Beste Jan,
Complimenten met je ludieke acties. De tomaten zouden tegenwoordig nog niet smaken als we Janssen niet hadden gehad. We proberen bij de Makro "proef het seizoen" neer te zetten en er van alle telers hun lekkerste produkten te testen. Het blijft een lange weg, maar als we maar volhouden dan komen we er wel. Helaas mogen we nog geen aardbeien voeren...
Ga zo door,
Han Fleuren, kersengek.