de Consumentenbond heeft de bekende fruitdrankjes - van Knorr Vie (binnen de test de beste) tot de sapjes van het healthmerk Zonnatura van het kwakkelende Wessanen (de slechtste in de test). Hier kenden we de conclusie al: ze zijn op z'n best net zo gezond als een gewoon glaasje jus d'orange (uit een pakje met een merkje erop dan, echt vers geperst is weer een ander geval).
Tsja, en of fruit dan überhaupt gezond is, daar zeggen we maar even niets over.
Ik geloof dat je op geen van die potjes in juridische zin belazerd wordt. Wél als gewone burger. Ook als advocaat trouwens, want die ziet alleen maar de reikwijdte van een mogelijke gezondheidsclaim. Niet wat die gezondheidskundig nou wel of niet dekt ;-)
Stiekum ben ik wel benieuwd wat de Reclame Code Commissie - sinds de Australian-klacht tegen AH trouwens angstwekkend stil - daar nou van vindt.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik vind die Knorrvie wel lekker hoor.
Ik weet niet of het daarom gaat maargoed.
Wordt hier steeds fijner vertoeven! Goeie discussie.
Ik geef zeer regelmatig kookworkshops met Fairtrade-producten. Mijn stagiare Rieka tikte binnen haar stage-opdracht enkele recepten in.
Ik wil jullie hier dan ook kennis laten maken met onze exotische tomatensoep, beter bekend als de bananensoep. Een overheerlijke soep! Maar de benaming 'bananensoep' doet mensen op voorhand al afhaken. 'Exotische tomatensoep' schept dan weer hoge verwachtingen.
Heerlijk die discussies, en elk denkbaar product op de markt is misleidend, zo moet ik al 34 jaar ontzettend blij zijn dat ik een maandelijkse periode heb, (je zou er vleugels van krijgen), hoef ik al jaren niet meer naar de tandarts, ik poets tenslotte driedimensionaal en eet suikervrije kauwgom die mijn tandsteen en plak verwijderen en gaatjes voorkomen. Wat je ook aan de man wil brengen, de consument koopt wat ie wil horen en zien, en uitzonderingen daargelaten wil men daar ook gewoon grof voor betalen. Alles wat door de buitenwereld gezien word moet groot en duur, die grote dure BMW ziet de hele buurt voor je deur staan, dat miezerige gehaktballetje op je bord niet. Van eten genieten is voor de meeste minder belangrijk dan de afgunst van de buurt op je zoveelste nieuwe grote auto voor de deur. Reclames voor verse groenten en vlees zijn er dan ook bijna niet te vinden op de televisie, men wil leen van frisia, de keukenconcurrent, en dan geen keuken om lekker in te koken maar om mee te pronken.
We blijven een raar volk!
Overheid en KOAGKAG (geen overheid maar een zelfregulerend tandenloos waakhondje van het bedrijfsleven).
Het klopt allemaal wat hier net boven staat. En het is erger nog, zoals hier al vaak beschaterd.
De overheid geeft niet alleen simpele en achterhaalde voedingsadviezen maar deelt prijzen voor 'gezonden voeding' uit aan fabrikanten van vloeibaar snoepgoed en snacks.
En wat claims betreft, ik heb het een keer rechtstreeks aan de directeurgeneraal volksgezondheid voorgelegd tijdens een kletserijtje in Nieuwspoort, Den Haag, georganiseerd door het geheime invloedrijke ministerie voor overheidsmarketing, Schuttelaar & Partners.
Alle claims verbieden tenzij ze kloppen, stelde ik de directeur-generaal voor. 'Dat gaat me te ver', was zijn razendsnelle korte reactie.
Overigens lopen in Brussel hoge ambtenaren rond die wel veel doortastender optreden tegen liegen en bedreigen voorstaan. Ze worden door Christelijke en Liberale politici zoveel mogelijk tegengewerkt.
De ironie is dat het hier de overheid is die voor de nep zorgt. De Postbus van Propaganda zegt dat we 2 ons groente en 2 stuks vruchten moeten eten. Dan zegt KnorrVie: "We weten allemaal dat we elke dag 2 stuks vruchten en twee ons groente moeten eten...KnorrVie helpt je een eindje op weg" Als vader Staat hier vervolgens tegen protesteren zou, protesteert hij tegen zijn eigen bewering.
Wat er aan de hand is:
1) De overheid geeft een te simpel voedingsadvies
2) Daardoor kan de handel en industrie gebruik van maken, want simpele boodschappen zijn de mest waar reclame op groeit
3) Zeker als de Postbus van Propaganda ook nog eens de indoctrinatiemegafoon op 10 zet
Voorspelling: er volgt een tsunami van anti-obesitashypegerelateerde reclame. "We weten allemaal dat een te dikke buik ongezond is en tot hartziekte kan leiden. Gelukkig is er nu obesitex..."