Zuivelcoöperatie FrieslandCampina verkoopt het merendeel van zijn Duitse consumentenactiviteiten (het 'witte zuivel'-assortiment) aan Unternehmensgruppe Theo Müller (UTM). Hoeveel geld met de transactie gemoeid is, blijft onvermeld. Best pikant, want vorige week werd nog bekend dat de verkoopplannen voor het vooral in China graag gekochte kindervoedingsmerk Friso stagneren. De biedingen blijven achter bij de vraagprijs van $2 miljard.

Na tientallen jaren en talloze reorganisaties en bezuinigingsoperaties maakt FrieslandCampina een einde aan een wat het bedrijf een 'slechte investering' noemt. Niet alles gaat over naar UTM. FrieslandCampina blijft de marketing en verkoop van zijn internationale merken Valess, Chocomel en zijn kaasmerken in eigen hand houden. De melk van de 615 Duitse leden-melkveehouders (450 miljoen kilo) blijft door FrieslandCampina opgehaald en verwerkt worden. Duitsland blijft dan ook 'een van onze thuismarkten', zegt RFC-bestuurder Roel van Neerbos.

Voor UTM is de overname een buitenkans: het bedrijf ziet de omzet op de thuismarkt met zo'n €500 miljoen toenemen bovenop de binnenlandse omzet van €1 miljard. Voor FrieslandCampina waren de nu verkochte activiteiten te kleinschalig. Toch is de verwachting dat UTM deze succesvol zal kunnen opschalen.

Bij alle reorganisaties van de portefeuille van de coöperatieve FrieslandCampina moet bedacht worden dat het bedrijf geld nodig heeft om zijn beperkte verdienvermogen op peil te houden. De boerenleden willen meer geld omdat ze het lastig hebben, maar hun melkfabriek verdient niet genoeg om hen goed te kunnen bedienen. De verkoop van tafelzilver en kleingeld moet zoveel mogelijk tijd bieden om de winkel op orde te krijgen.
  • Deel
Druk af