Wij concurreren niet op duurzaamheid, maar op smaak en productbelevingHoewel deze stap de suggestie wekt dat FrieslandCampina zelf een overschot aan PlanetProof-melk heeft, is dat volgens Ter Avest niet het geval. Door deze stap komt de concurrentie mogelijk ook met PlanetProof-zuivelproducten in het schap van de supermarkt te liggen, waarmee FrieslandCampina zichzelf in de vingers snijdt. Ter Avest reageert hier luchtig op. "Wij concurreren niet op duurzaamheid, maar op smaak en productbeleving."
Ruimte voor meer leden
FrieslandCampina telt nu circa 600 PlanetProof-producenten. Het doel is om dit aantal op te schalen door de melk, oneerbiedig gezegd, in de uitverkoop te doen en bij derden aan te bieden. Om hoeveel extra melkveehouders het gaat die straks kunnen instromen, wil de woordvoerder niet zeggen. "Als we aantallen noemen, gaat dat een eigen leven leiden en dat willen we niet."
Om in aanmerking te komen voor PlanetProof is onder meer de ligging van een melkveebedrijf bepalend, want die moet matchen met de ophaalroute. Ter Avest geeft aan dat voor de huidige routes nog voldoende animo is om deel te nemen, dus daaraan wordt niet getornd.
FrieslandCampina spreekt Groenlinks tegenhttps://t.co/xBRXjFubks
— foodlog.nl (@foodlog_nl) September 14, 2020
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jan Peter, ik denk dat het ergens anders misgaat en dat Schumacher dat inmiddels is gaan inzien (zie die tweet onder de hoofdtekst, waar wij hem met zijn eigen woorden het ultraliberale marktgeloof in duurzaamheid van GroenLinks laten weerspreken): Nederland wordt te duur als grondstoffenproductieplek als RFC niet alle melk (Nederland maakt toch een hele plas) in het dure deel van de markt tot waarde kan brengen.
Is trouwens een mooie uitspraak 'concurreren op smaak en productbeleving' #hoedan? In een markt waar alles op elkaar lijkt en iedereen elkaar kopieert? Dan gaat het toch echt om marktmacht. En die zijn ze aan het verliezen.
Eerder deze week (zie de tweet onderaan de hoofdtekst) kwam RFC-s CEO Schumacher met de mededeling dat hij wil concurreren op smaak, maar niet meer op duurzaamheid. Ter Avest spreekt hem na.
Het lijkt erop dat de coöperatieve zuivelaar het marktmininum eigenhandig wil opkrikken door zijn volume volgens de PP-standaard (RFC is de enige met een kritisch volume) open te stellen voor iedereen omdat er geen brood aan te verdienen valt. Hoe dat gaat werken?
Ik kan me er nog niet veel bij voorstellen omdat het keurmerk, anders dan de *** van de Dierenbescherming, amper merkwaarde heeft.
#1 Of: Friesland Campina stopt met eigen verwerking. Het bedrijf wordt een platform van aanbod van grondstoffen met eventueel aanvullende specificaties ;-)
#PlatformRevolution > was ook een leerzaam leesboek voor mij vanuit m'n dagelijks werk, wel een pittige overigens.
Ben dan toch benieuwd welke zuivelbedrijven dat zijn: Melkunie, Arla, Aware? Hebben die te weinig melk? Of is dit een meesterzet om Planet Proof in de vaart der volkeren op te stoten?
die @Jan Willem ter Avest komt mooi weg met dit soort duistere en halve verklaringen.