FrieslandCampina boekte over 2017 een fors lagere jaarwinst ten opzichte van het jaar daarvoor. De winst daalde met 37% en kwam uit op €227 miljoen. Dat betekent dat de nabetaling aan de 18.000 leden-melkveehouders (het bedrag uit de winst dat zij bovenop de garantieprijs voor de melk krijgen) historisch laag uitvalt. "Nooit eerder sinds de oprichting in 2008 keerde FrieslandCampina zo’n lage nabetaling uit: omgerekend 1,33 cent per kilo melk. Vorig jaar was dat nog 3,44 cent. En dat scheelt toch een slok op een borrel. Bij een gemiddeld melkveebedrijf met 850.000 kilo melk gaat het om een bedrag van circa 18.000 euro", schrijft de Leeuwarder Courant.

De winstdaling is het gevolg van tegenvallende verkopen in de thuismarkten Nederland, België en Duitsland. We drinken minder melk en eten minder toetjes. Daarnaast neemt de concurrentie van andere merken en huismerken toe. FrieslandCampina wil de groei weer aanjagen door sneller vernieuwende producten op de markt te zetten worden. "In de snelheid van innovatie hebben we nog stappen te maken", zei de nieuwe topman Hein Schumacher bij de presentatie van de jaarcijfers. FrieslandCampina heeft een aparte tak opgericht voor speciale voeding voor sporters, kinderen en ouderen en investeert jaarlijks €60 miljoen in verduurzaming, "omdat hij gelooft dat dit het verschil zal maken voor zijn producten", schrijft het FD.

Andere grote posten die de winst drukten waren negatieve valuta-effecten, eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland en reorganisatiekosten.

Ondanks alles is Schumacher te spreken over het 'goede zuiveljaar 2017'. De omzetstijging is te danken aan de hogere verkoopprijzen voor kaas, boter en vet en stijgende verkopen in Zuidoost-Azië, China en Afrika. En zelfs al was de nabetaling laag, "dankzij een hoge garantieprijs kwam de totale melkprijs (inclusief nabetaling en weidegangtoeslag) nipt uit boven de 40 cent", aldus de LC. "En het is toch weer even geleden dat die 4 er voor stond”, aldus een tevreden Hein Schumacher die zijn boeren blij kon maken met een hoge inkoopprijs voor hun melk, ondanks de lage winstdeling.

FrieslandCampina gaat behalve in de thuismarkt ook in China investeren. Daar lijken de grootste problemen nu te zijn opgelost - FrieslandCampina schreef €100 miljoen af op de failliete joint-venturepartner Huishan - en ontstaat weer ruimte. Om verder te groeien met zijn belangrijkste merken Dutch Lady en Friso trekt Schumacher jaarlijks €90 miljoen uit: "We zaten vooral aan de oostkust, maar gaan dieper de Chinese markt in. Dat kost geld". De Chinese overheid heeft 1400 merken kindervoeding uit de winkels gehaald, dus voor de overgebleven 600 merken is er marktaandeel te winnen. "Het volume op de Chinese markt voor kindervoeding stokt, dus zul je harder moeten knokken", zegt Schumacher.

De tevredenheid over de hoge melkprijs zal over 2018 vermoedelijk anders uitvallen. Rabobank verwacht een prijsdaling voor melkveehouders. Bij lage melkprijzen stijgt de winst van FrieslandCampina weer. Dan morren de boeren over een literbedrag waar weer een 3 voor staat.
Dit artikel afdrukken