Zuivelverwerker FrieslandCampina, eigendom van de gelijknamige boerencoöperatie, heeft lastige jaren achter de rug. Het bedrijf moest te veel melk inkopen die het tegen negatieve marges moest verwerken en verkopen. De halfjaarcijfers van 2019 laten een verbetering zien. De winst steeg met 11% tot €121 miljoen.

Wie leest hoe die winst tot stand kwam, lijkt te moeten concluderen dat vooral 5% minder melkaanvoer door boeren die afscheid namen van de coöperatie voor die resultaatsverbetering heeft gezorgd.

Door de introductie van duurzame PlanetProof Melk herwon de zuivelaar zijn marktleiderspositie in eigen land. Het bedrijf verdient er echter niet meer geld door. De extra winst kwam uit minder verlieslatende melk en betere merkverkopen in Afrika en Azië.

Volgens Boerderij zei CEO Hein Schumacher van FrieslandCampina dat hij de boeren van zijn coöperatie vraagt wat meer winst in het bedrijf te laten omdat de marges nog te dun zijn om met dit winstherstel de toekomst in te kunnen. Het blad noteerde een defensieve zin uit de mond van de topman: "Hoofddoel is om leidend te zijn op duurzaamheid, maar daarop willen we niet concurreren. We pakken wel een voorsprong, daarvoor hebben we ook fors geïnvesteerd.” Daar lijkt uit op te maken dat de top alle moeite doet om zijn positie in Nederland te behouden, maar niet verwacht daar geld mee te kunnen verdienen. Winsten moeten uit het buitenland komen, terwijl het bedrijf in Nederland blij mag zijn met een gelijkblijvende afzet en marge bij toenemende kosten. Volgens Boerenbusiness moet geconcludeerd worden dat het weer een beetje beter gaat met de Nederlandse zuivelmultinational.

Uitgaande van een jaarwinst van €250 miljoen weet het bedrijf per boerenlid (ruim 18.000 per eind 2018) een kleine €14.000 aan netto waarde toe te voegen.
Boerderij - Interim-uitkering FrieslandCampina naar 65 cent
Reageer
  • Deel
Druk af