
Het is verheugend om te lezen dat voedingsleer ten aanzien van obesitas zo verfrissend simpel kan worden beschreven. De kern van hun betoog is de meest eenvoudige natuurkunde: als je meer eet dan je verbrandt, word je te dik. Dat is basale thermodynamica, de wet van het behoud van energie.
Katan en Fresco geven bij implicatie hun Wageningse collega Frans Kok, de Gezondheidsraad, het IKB-logo, de mogelijke 'stoplichten' van hun Amsterdams collega Jaap Seidell en het 'gezonde keuze'-logo van AH een flinke veeg uit de pan:
Uitstekend dat er aandacht is voor gezond eten, voor goede vetten, vezels, fruit en groente, maar de waan dat je van zulk eten slank wordt, moet de wereld uit.
Uiterst helder is de evolutionaire analyse van ons lichaam. We zijn gebouwd op verbranding, het profiteren van eten als dat er is en zijn daarom geprogrammeerd op eten zodra we dat voor onze neus krijgen. Eetschaarste - de normaalsituatie van de soort mens - is in ons deel van wereld omgeslagen in een grotesk overaanbod dat we altijd en overal bij de hand hebben. Bewegen doen we niet meer, daar hebben we technologie voor.
We hebben een lichaam, maar zijn een hoofd. Eten doen we uit begeertebevrediging en dient nauwelijks meer om oms te voeden. De aan bedrijven uitbestede voedselvoorziening en - bereiding speelt daar noodzakelijk op in om te kunnen voldoen aan de eis van de beurs: groei!
Een kind kan de rest van de redenering afmaken. Ons lichaam dateert uit letterlijk oeroude tijden en kan zich niet sneller aanpassen dan onze inventieve economische geest zou willen.
Er zijn dus helemaal geen onzinnige labels en etiketten nodig. Mensen moeten zich maar eens leren beheersen op eetgebied. Citaat van het slot van het artikel:
De mensen heeft in de loop van de evolutie geleerd om zijn geweldsimpulsen en seksuele lusten te kanaliseren. We slaan elkaar niet het hoofd in en wij hebben geen seks in de tram. In iedere beschaving bestaan oeroude wetten die dergelijke impulsen aan banden leggen omdat ze het wekzijn van het collectief bedreigen. In bijna alle culturen was ook de consumptie van voedsel tot voor kort aan regels gebonden en had voedsel vaak een religieuze dimensie die tot uiting kwam in spijswetten die voedselinname aan banden legden, vaak ook door vasten. Voor de huidige, unieke situatie van van ovoedselovervloed en fysieke inactiviteit hebben wij nog geen nieuwe spijswetten. Vetzucht is zo een symbool van het ongebreidelde consumptiegedrag van de eerste generaties mensen die in structurele overvloed leven en nog niet hebben geleerd die oervloed samen in te tomen.
We zijn dus weer terug bij 'wormen en naarden'. Katan en Fresco zijn zich daar zeer van bewust. Gemiddeld is 1 op de 9 Nederlanders is obees. Onder de laagopgeleiden is 1 op de 3 te dik. Het goede nieuws is dus kennelijk dat alleen het klootjesvolk het nog niet begriijpt. Ik durf er wat onder te verwedden dat onder de hoogst opgeleiden en meest verdienenden het aantal obesen veel kleiner is dan die 1/9, terwijl dikte vroeger het vrijwel exclusieve recht was van precies die maatschappelijk top. De top heeft dus geleerd om te gaan met eten in een context van overvloed, de onderkant niet.
Jammer genoeg is het klootjesvolk van oudsher dominant in iedere bevolkingssamenstelling. Vroeger waren ze nodig om het de heer makkelijk te maken. Nu om te zorgen voor consumptie waaruit het inkomen van de bovenklassen kan worden betaald. Spijswetten moeten hen er weer onder krijgen, want voor wat betreft hun eetpatroon moeten ze terug in de maatschappelijke tucht. Na sex en geweld, is nu eten aan de beurt. Mobiliteit en informatie staan nog even in de wacht ;-)
Echt, ik vind het artikel verfrissend, moedig zelfs van Katan als biomedisch voedingswetenschapper. Maar ........
Ik weet nog steeds niet wat ik moet met de beleidsmatige conclusies, die zwaar trekken op Fresco's Spijswetten uit 2006. Zijn sobere spijswetten de oplossing?
Een exuberante samenleving van overvloed wil immers méér, niet mínder. Waarom dan zo protestants kiezen voor minder? Die vraag is niet onzinnig omdat ons economische model gericht is op meer. Zonder 'groei' zakt ons systeem in elkaar.
Een sprongetje. Ik zag gistermiddag twee jongens van een jaar of 15 op straat elkaar tongzoenen en uitgebreid betasten in het heerlijke voorjaarszonnetje.
Dacht je dat we dat ook weer ondergronds kregen? Dat bedoel ik dus: zit er niet een enorme kloof tussen deze analytica en de mensen die zij analyseert? Ik moet bekennen dat ik die uitstekend begrijp, want ik had er nogal moeite mee me om te draaien in m'n verbazing over de volstrekt ongeremde seksuele consumptie van deze twee jongens (nota bene voor de poort van het Christelijk Gymnasium). Zij hadden er geen enkele moeite mee en stonden voor mijn gevoel niet te provoceren.
Meer of minder? Spijswetten of beweegwetten?
Een nieuwe industrie staat op, helemaal in dienst van de onverzadigbare, door Midas Dekkers zo verfoeide homo adidas. Een exuberante bewegingsindustrie straalt ons tegemoet. Beleggers, houd je hoofd koel en je middelen onder handbereik. Uiteindelijk komt er nl. een subsidie op bewegen voor de onderklassen. Tot die tijd hebben de bovenklassen een personal beweeg- en eetcoach en zien ze er beter uit dan ooit in de geschiedenis. Ze zullen elkaar kiezen en 'bovenkinderen' produceren. Ergo, er ontstaat een nieuwe eet- en beweeggereleteerde klassenmaatschappij. Om die te doorbreken ontstaat er uiteindelijk ook 'beneden' weer discipline. Alles gaat tegenwoordig snel, dus met een jaar of 50 hebben we dat waarschijnlijk als maatschappij doorgemaakt. Onderwijl vallen de nodige regeringen op de vraag wie de enorme gezondheidskosten voor het consumptievee moet betalen. Zijzelf of de maatschappij. De onderklassen zijn en bljven immers cruciaal als consumerende motor van onze economie.
Ach, dit is maar een visioen, dus maak je niet druk
Beweeg. Onderwijl - ik ben blij dat ook Katan en Fresco het zo duidelijk stellen - houden industrie en overheid elkaar in ieder geval gezellig bezig met labeltjes en geeft ons geliefde Voedingscentrum voorlichting over gezonde voeding.
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wouter, Hans, Louise Fresco houdt een pleidooi voor een spijsethiek. Niet vanuit de wetgever dus, maar in de privésfeer. De redelijkheid waarmee het burgerdom zichzelf reguleert.
Zoals Balkenende normen en waarden wil herstellen, Van Agt (hij was zijn tijd ver vooruit) pleitte voor een ethisch Réveil en nu in Frankrijk Nicolas Sarkozy zich laat verkiezen op zijn Nieuwe Netheid. Ik moet bekennen daar in de grond van de zaak sympathiek tegenover te staan, maar vraag me af of het gaat lukken.
Ons economisch systeem inspireert nl. noodzakelijk tot consumptie, niet tot verdeling van schaarste. Het gaat tegen de draad van ons tijdsgewricht in. Zie dat eens te veranderen.
@Hans Schepers,
Je hebt gelijk. Over Fresco in Filosofie Magazine:
Fresco is er - uiteraard - niet op uit om met die spijswetten nieuwe groepen te stichten. Wel om een grotere mondiale betrokkenheid te creëren: 'Voedsel verbroedert.' Evenmin wil ze regels opstellen. Het kasjroet met zijn 613 regels is niet wat ze voor ogen heeft. 'Ik heb absoluut niet willen spreken over spijswetten in de zin van een juridisch raamwerk of voorschriften of een soort dieet voor de eenentwintigste eeuw. Het is een meer een soort gedragscode voor jezelf. Een gesprekscode ook. Het gaat erom voedsel te ontdoen van de vanzelfsprekendheid en niet om het creëren van stringente voorschriften of taboes. Het is logisch dat je die verantwoordelijkheid niet meer op een autoriteit kunt afschuiven nu een grote verantwoordelijkheid bij het individu is komen te liggen. Eten is in eerste instantie een heel individuele actie, zeker in onze geïndividualiseerde samenleving waar voedsel voortdurend beschikbaar is met de huidige openingstijden van de winkels. Uiteindelijk is het een individuele beslissing of je goed eet.'
Mee eens, maar wel vaag geformuleerd. Waarom noemt ze het wetten? Wetten zijn niet individueel. Maar als zij inderdaad Minister van Landbouw en Vetzuchtbestrijding wordt, prima. Dit is een gezonde opvatting.
die spijswetten kunnen helpen: maar waar staat dat de overheid die zou moeten formuleren, stimuleren of controleren? nergens toch?
Het kunnen prima welke private zuilen zijn, zoals de Bakker-zuil, Oliver-zuil, Montignac, kies maar uit, want die spijswetten heten in normaal Nederlands dieten! Zo commercieel als het maar kan, ook best. En het post-moderne tijdsgewricht laat mensen zuil-hoppen, zodat het nooit beknelledn wordt.
Laat mensen elkaar aansporen op welke manier dan ook aandacht voor voedsel te hebben, als ze maar denken dat ze het over kwaliteit van leven hebben, zoals bij Foodlog...
Hier een staatje van het RIVM.
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o5169n25472.html
De eerder genoemde handleiding van het VC bevat ook allerlei cijfermateriaal.
@Wouter Kl.: weet je dus gesteund door Fresco en Katan!
@Nick: ik weet dat van die misvatting. Er is echter een misvatting over die misvatting. De asan obesitas gerelateerde ziekten leiden nl. onvoldoende snel tot sterfte. Was dat maar zo. Je krijgt dus slepende ziekten van improductieve consumenten. Dat is economisch niet de bedoeling
@Wouter vdL.: die 90% die niet obees wordt, is het cijfer van de VS van 1971. De jeugd in ons werelddeel neigt reeds naar 1/5 -1/3.
@M, heb je het cijfer van de bovengroep paraat? (ik zou het hier nl. graag vermelden). Het meest interressant zijn de VS, waar de personal coach inmiddels 'gewoon' is. Hier komt hij pas op.
Nick: Yaka-Faucon - het doet inderdaad denken aan de 'nieuwe netheid' die Sarkozy in Frankrijk voorstaat. Grappig genoeg lijkt zelfs het neologisme 'bravitude' van zijn PS tegenstreefster Ségolène Royal uit hetzelfde hout gesneden.
Is er een kloof tussen de beleidsmakers en het publiek? Dat is een beetje wat ik me afvroeg in reactie op Fresco's voorstel, dat nu mede ondertekend wordt door Martijn Katan.