In een lang interview met de Vlaamse krant De Tijd vertelt Louise Fresco over vele dingen die we in Nederland al van haar weten. Ze vindt biologische landbouw een niche voor mensen met geld, alsmede een uiting van een romantisch verlangen. Ze is pro GMO en de toepassing van kennis in de vorm van oplossingen die mensen een beter leven kunnen bieden. Ze verwijt politici gebrek aan lef om ook pro-GMO te zijn omdat immers wetenschappers alom laten zien dat er geen redenen zijn om tegen te zijn. Daarnaast ziet ze een gebrek aan beta-kennis onder politici dat de hoop op lef bijna tevergeefs laat zijn.

Analogieën
Het interview heeft plaats rond de promotie van een recent uitgekomen boek waarin Fresco vanuit haar brede kijk op zaken naar wetenschap en maatschappij neerzet. Het heet Kruisbestuiving en stelt de analogieën tussen kunst en wetenschap aan de orde en de manier waarop die elkaar verder kunnen helpen. Als een voorbeeld verklaart ze in gesprek met De Tijd waarom het fout is gelopen met GGO's in de Europese publieke opinie die dominant tegen is. De krant noteert het als volgt:

Waarom wekken ggo’s zo’n afkeer bij de doorsnee-Europeaan?
Fresco: ‘Dat heeft alles te maken met onze oerangst voor het hybride, voor het monster. De Europese kunstgeschiedenis puilt ervan uit. Denk aan de monsters in ‘De tuin der lusten’, het beroemde schilderij van Hiëronymus Bosch. GGO-onderzoekers hebben dat sentiment in de samenleving onderschat omdat ze het niet wisten. Maar met een beetje perspectief, een beetje kennis van de kunstgeschiedenis hadden ze dat geweten.’


Of een oerangst door zo'n verklarende bezwering verdwijnt, is een tweede.

Het volledige interview met de De Tijd is via de link te lezen.

Fotocredits: Tuin der Lusten, detail, Wikipedia
Dit artikel afdrukken