Intermarché, maar ook Auchan en Carrefour zetten hun digitale platforms en afhaalpunten open voor kleine zelfstandigen die door de nieuwe Franse lockdown de deuren moeten sluiten, noteert RetailDetail.

De maatregel van de Franse regering om in de tweede lockdown winkels te sluiten die 'niet-essentiële' artikelen verkopen, leidt tot 'Kafkaëske verwarring', schrijft de Volkskrant. Boekwinkels moesten sluiten, de winkelgangpaden met boeken in de supermarkten gingen dicht. Bij de krantenkiosk kun je nog wel boeken kopen - als je ze maar niet zelf pakt.

De maatregelen spelen online retailer Amazon in de kaart ten koste van zowel groot- als kleinwinkelbedrijf, schreven we hier eerder. En dus zei Bruno Le Maire, de Franse minister van Financiën, dat "Amazon niet de grote winnaar van deze crisis mag zijn." Méér Franse winkels moeten hun producten online gaan aanbieden, nu doet een derde dat.

Vandaar dat de supermarktketens ineens van harte boek- en speelgoedwinkels, maar ook speciaalzaken in voeding, dierenvoeding, verzorgings- en schoonheidsproducten op hun platformen verwelkomen. Dat doen ze uit solidariteit én eigenbelang: de supermarkten krijgen zo de kans hun online aanbod verder uit te breiden én Amazon in de wielen te rijden.

Frédéric Duval, algemeen directeur Amazon Frankrijk, riep afgelopen week de Franse speciaalzaken op hun producten op Amazon aan te bieden. Zijn bedrijf kan hen helpen de transitie naar e-commerce te maken, zei hij.

De Franse retail verzet zich en vindt dat Amazon door de Covid-maatregelen de markt van de echte winkels veel te gemakkelijk kan overnemen. Mede daarom pleiten de bazen van de 4 winkeliersverenigingen voor een verbod op Black Friday eind deze maand. Dat willen ze al een paar jaar, schrijft Forbes.
Dit artikel afdrukken