In Frankrijk liggen de baas van supermarktketen E.Leclerc en van levensmiddelenproducent Nestlé op hun blogs met elkaar in de clinch. Op het eerste gezicht gaat het over de fipronilcrisis.
Het begon met een post op het blog van Michel-Édouard Leclerc, de doorgaans nogal open en duidelijke baas van supermarktgigant E.Leclerc, zo meldt Le Figaro. De baas van de oorspronkelijk Bretonse retailer die zich sterk maakt voor lage prijzen sprak zich in niet te verstane bewoordingen uit over de verantwoordelijkheid van fabrikanten op zijn blog De Quoi Je Me MEL - 'waar ik me in meng'. Leclerc klom in de pen naar aanleiding van het uit de schappen halen van een aantal van zijn producten (pasta en brownies) omdat er fipronileieren in verwerkt waren. De eieren in kwestie kwamen uit Nederland.
Leclerc schreef: "We hebben te maken met een echt probleem en dat is de onbegrijpelijke moeite die sommige industriëlen er mee blijken te hebben om hun grondstoffen volledig en gemakkelijk te kunnen traceren". Nog altijd hebben niet alle Franse voedingsproducenten boven water weten te krijgen of zij fipronileieren verwerkt hebben of niet. Leclerc wijst vervolgens met een beschuldigende vinger naar de fabrikantenlobby. Die zou er in geslaagd zijn bij de politiek voor elkaar te krijgen dat voor fabrikanten veel minder strikte transparantie-eisen gelden dan voor de retail. Hij beklaagt zich uiteraard niet over de geldende normen van traceerbaarheid en transparantie, maar vindt dat dezelfde normen moeten gelden voor producenten en retail.
Dat schoot Richard Girardot, de topman van Nestlé France, in het verkeerde keelgat. Op zijn eigen blog trok hij tegen Michel-Édouard van leer, omdat deze zich "aan iedere verantwoordelijkheid wil onttrekken" en met een afleidingsmanoeuvre die de hele voedingsindustrie in een kwaad daglicht zet de aandacht af wil leiden van zijn eigen merken. "Hoogst onwelkom van een retailer die om steeds goedkoper te kunnen inkopen zijn leveranciers tot fouten aanzet terwijl hij zich aan de verplichtingen van het Franse recht onttrekt".
Die uitbarsting laat Michel-Édouard schaterlachen - alweer op zijn blog. "Jemig, de baas van Nestlé heeft zich verslikt in zijn Kitkat bij het lezen van mijn blog". Om vervolgens uit te leggen dat hij bedoelde het jammer te vinden dat de Association Nationale des Industriels Alimentaires, ANIA (de Franse evenknie van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) "zich niet vanaf het begin over de fipronilaffaire uitgesproken heeft." De winkelketens die de betreffende met fipronil besmette producten uit de schappen moesten halen kregen geen informatie vanuit ANIA maar werden door de Franse overheid geïnformeerd over de terug te halen merken en producten. Leclerc veroordeelt ANIA dan ook als "een economische lobby die alleen de winstgevendheid van zijn leden voor ogen heeft", aldus Le Figaro.
Dit artikel afdrukken
Leclerc schreef: "We hebben te maken met een echt probleem en dat is de onbegrijpelijke moeite die sommige industriëlen er mee blijken te hebben om hun grondstoffen volledig en gemakkelijk te kunnen traceren". Nog altijd hebben niet alle Franse voedingsproducenten boven water weten te krijgen of zij fipronileieren verwerkt hebben of niet. Leclerc wijst vervolgens met een beschuldigende vinger naar de fabrikantenlobby. Die zou er in geslaagd zijn bij de politiek voor elkaar te krijgen dat voor fabrikanten veel minder strikte transparantie-eisen gelden dan voor de retail. Hij beklaagt zich uiteraard niet over de geldende normen van traceerbaarheid en transparantie, maar vindt dat dezelfde normen moeten gelden voor producenten en retail.
Dat schoot Richard Girardot, de topman van Nestlé France, in het verkeerde keelgat. Op zijn eigen blog trok hij tegen Michel-Édouard van leer, omdat deze zich "aan iedere verantwoordelijkheid wil onttrekken" en met een afleidingsmanoeuvre die de hele voedingsindustrie in een kwaad daglicht zet de aandacht af wil leiden van zijn eigen merken. "Hoogst onwelkom van een retailer die om steeds goedkoper te kunnen inkopen zijn leveranciers tot fouten aanzet terwijl hij zich aan de verplichtingen van het Franse recht onttrekt".
Die uitbarsting laat Michel-Édouard schaterlachen - alweer op zijn blog. "Jemig, de baas van Nestlé heeft zich verslikt in zijn Kitkat bij het lezen van mijn blog". Om vervolgens uit te leggen dat hij bedoelde het jammer te vinden dat de Association Nationale des Industriels Alimentaires, ANIA (de Franse evenknie van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) "zich niet vanaf het begin over de fipronilaffaire uitgesproken heeft." De winkelketens die de betreffende met fipronil besmette producten uit de schappen moesten halen kregen geen informatie vanuit ANIA maar werden door de Franse overheid geïnformeerd over de terug te halen merken en producten. Leclerc veroordeelt ANIA dan ook als "een economische lobby die alleen de winstgevendheid van zijn leden voor ogen heeft", aldus Le Figaro.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Interessant stukje. Bestaat er ook een bloggende voedselproducentenlobby in Frankrijk en/of wat weet die zoal te vertellen over die eiercrisis?