De Franse diepvriesfabrikant Findus stelt met gepaste trots de weg naar boven weer teruggevonden te hebben na het paardenvleesschandaal van 2013. In februari van dit jaar was er zelfs sprake van dubbele groeicijfers (+14 %) en het marktaandeel is tot een ongekende hoogte van 8,6% gestegen.

Na het losbarsten van het paardenvleesschandaal stortten vorig jaar de verkopen van de kant-en-klaar diepvriesmaaltijden van Findus in met 17% (de markt viel 11% terug). Ruim drie maanden waren alle Findusproducten van de markt. De rekening van 'horsegate' komt met het terughalen, de testen, de extra marketing ('wij gebruiken alleen rund van Franse herkomst') neer op zo'n 2 miljoen euro.

Daarmee kwam de groei vorig jaar nog net op 1% uit. Dit jaar voorziet Findus een groei van 5%. De affaires van 2013 manen tot voorzichtigheid, maar ook blijken de verkopen van de paradepaardjes van het assortiment - "de grote klassiekers van het kant-en-klaar, de 'hachis parmentier', lasagna en pasta bolognese", nog steeds niet van de grond te komen, zegt Findus topman Matthieu Lambeaux in Les Echos.
Dit artikel afdrukken