Franse consumenten zijn steeds goedkoper uit bij hun super. Dat is het gevolg van de felle prijzenoorlog tussen de Franse supermarktketens. Bij de jaarlijks terugkerende prijsonderhandelingsrondes weten zij bij producenten, fabrikanten, boeren en leveranciers steeds lagere prijzen te bedingen. Toeleveranciers zien hun bestaansgrond steeds verder uitgehold worden door deze trend die ergens de bodem moet raken. Als het niet meer goedkoper kan, moeten ze immers kiezen tussen failliet gaan of zoeken naar andere vormen van distributie.

Supermarktketens vormen inkoopallianties
Dit jaar wordt het begin van de onderhandelingsronde gemarkeerd door ingrijpende verschuivingen. In maart van dit jaar werd de loi Hamon van kracht. Daarmee hoopten de producenten eindelijk een verdedigingslinie gevonden te hebben tegen de prijsdruk. De wet, gericht op consumentenbescherming, bepaalt in essentie drie dingen, schrijft Le Figaro. De onderhandelingen moeten plaats vinden op basis van de algemene verkoopvoorwaarden van de fabrikanten. Nadere afspraken moeten in een jaarlijks convenant worden vastgelegd. En er geldt voortaan een verbod op het niet naleven van de afgesproken verkoopprijzen. De supers komen met een tegenstrategie. In september maakten Auchan en Système U bekend gezamenlijk in te gaan kopen bij de grote A-merken. Afgelopen donderdag werden ze gevolgd door Intermarché en Casino. 'Door samen te onderhandelen kunnen ze meer gewicht in de schaal leggen om lagere inkoopprijzen te verkrijgen in ruil voor de grotere volumes die de Coca-Cola's, Nestlé's, Unilevers en L'Oréals van deze wereld kunnen afzetten', weet vakblad RetailDetail.

A-merken
Casino en Intermarché richten zich met hun alliantie op uitsluitend A-merken. 'De eigen huismerken vallen er dus niet onder, evenmin als de traditionele versproducten (groenten en fruit, vlees en vis) en de "producten van nationale merken, geproduceerd door kleine of middelgrote bedrijven". Alles samen betreft het zo'n 70 à 80 populaire grootpublieksproducten', aldus RetailDetail. Dat zou de zorg bij toeleveranciers, die de bui alweer zien hangen, moeten wegnemen.

Verschuiving marktaandelen
De inkoopallianties brengen een complete verandering in de marktposities van de Franse supermarkten met zich mee - en de daarbij behorende inkoopmacht. De voormalige onaantastbare nummers 1 en 2 van de Franse supermarkten, Carrefour en Leclerc met ieder 20% marktaandeel, worden ineens voorbijgestreefd door de combinatie van wat nummers 5 en 6 waren, Auchan en Système U (samen 22%). Maar ook die nieuwe nummer één wordt ruimschoots ingehaald door de nu gevormde alliantie van Casino (11,5%) en Intermarchë (14,3%). De prijzenslag gaat daarmee zijn nieuwe ronde in.

Systeem uit de hand gelopen
Felicity Lawrence schreef deze week een artikel in de Britse Guardian waarin ze onthulde dat de winst van supers inmiddels grotendeels afhankelijk zou zijn van 'maffiose' praktijken. Supers vragen van hun leveranciers bonussen om op het schap te mogen. Met gemiddeld 30 tot 40% van het assortiment dat tegen actieprijzen wordt verkocht, zijn die bonussen inmiddels de kurk waar supermarkten op draaien, beweert Lawrence. Als dat waar is, is het systeem uit de hand gelopen. Supers hebben geld van buitenaf nodig om hun deuren open te houden omdat ze geen geld meer kunnen verdienen aan onze boodschappen. Het geld om dat spel vol te houden halen ze bij fabrikanten. Maar als ze die steeds verder uitknijpen, dan blijft er geen cent over om het systeem in stand te houden.

Het systeem staat op klappen, beweert Lawrence dan ook.

Fotocredits: still uit video Europ1fr
Dit artikel afdrukken