Het gaat uitstekend met de biologische wijnbouw in Frankijk. Het is de snelstgroeiende biologische tak van landbouw. Er is maar één probleem: groeit het aantal klanten wel mee?
Deze week werd in Montpellier de Millésime Bio-wijnbeurs gehouden. Nog steeds maken steeds meer wijnboeren de overstap naar biologische wijnbouw - tussen 2010 en 2014 groeit het biologische areaal naar verwachting van 20.000 naar 60.000 hectare, 8% van Frankrijks totale wijnareaal. Ondanks de extra investeringen die de overstap vereist - het kost geld, tijd en moeite om de certificering te verkrijgen. Denk aan productie-verlies door ziekten, een dubbel zo grote benodigde arbeidsinzet en een 'wachttijd' van twee tot drie jaar voor een gezond evenwicht in de wijngaard bereikt is. Dat vereist een behoorlijke financiële buffer om de overstap naar biologisch te kunnen maken.
Smaak
Waarom stappen dan nog steeds meer boeren over op bio? "Door de wijngaard te begeleiden, haar te laten leven, gaat ze meer diversiteit, meer smaak opleveren", zegt wijnboer Vivien Hemelsdael in In Le Monde. En daar gaan wijnboeren voor. De Languedoc-Roussillon telt inmiddels 1245 biologische wijnboeren en 20.000 hectares biologische wijngaard. Daarmee is het de grootste biologische wijnstreek van Frankrijk.
Hulp nodig
Er is maar een klein déséquilibre. Al die enthousiaste biologische wijnboeren zorgen inmiddels met elkaar voor een behoorlijke wijnplas, die in 2012 goed was voor een omzet van 413 miljoen euro (een stijging van 15% ten opzichte van het jaar daarvoor). Naar schatting drinkt één op de drie Fransen biologische wijn. Daar lijkt de groei echter wat uit te zijn. De biologische wijnboeren zullen voor al hun prachtige, verantwoorde, bijzondere maar ook iets duurdere wijn voldoende consumenten moeten vinden. Daarbij is hulp gewenst: "ondersteuning voor de communicatie naar het grote publiek. De consument moet gevoelig gemaakt worden voor het belang van de biologische wijnbouw, vanuit milieu- maar ook sociaal oogpunt, want een biowijngaard heeft twee keer zoveel mensen in dienst", zegt dan ook Patrick Guiraud, de voorzitter van Sudvinbio in de Languedoc-Roussillon.
Als biologisch groot wordt
Zou het? Biologisch stond voor een onderscheiden en bijzonder aanbod. Daarom viel er wat meer aan te verdienen. Dat was voor menige boer het motief om erin te stappen. Verdienen is voor een boer immers al moeite genoeg.
Vermoedelijk laat de - nog altijd met subsidies geholpen Franse - wijnbouw zien wat er gebeurt als de biologisch 'gewoon' en groot wordt: dan moeten de prijzen omlaag om de extra productie kwijt te raken. En dat was nou net niet de bedoeling.
Fotocredits: 'poppies vinyards', uitsnede, bertabetti
Dit artikel afdrukken
Smaak
Waarom stappen dan nog steeds meer boeren over op bio? "Door de wijngaard te begeleiden, haar te laten leven, gaat ze meer diversiteit, meer smaak opleveren", zegt wijnboer Vivien Hemelsdael in In Le Monde. En daar gaan wijnboeren voor. De Languedoc-Roussillon telt inmiddels 1245 biologische wijnboeren en 20.000 hectares biologische wijngaard. Daarmee is het de grootste biologische wijnstreek van Frankrijk.
Hulp nodig
Er is maar een klein déséquilibre. Al die enthousiaste biologische wijnboeren zorgen inmiddels met elkaar voor een behoorlijke wijnplas, die in 2012 goed was voor een omzet van 413 miljoen euro (een stijging van 15% ten opzichte van het jaar daarvoor). Naar schatting drinkt één op de drie Fransen biologische wijn. Daar lijkt de groei echter wat uit te zijn. De biologische wijnboeren zullen voor al hun prachtige, verantwoorde, bijzondere maar ook iets duurdere wijn voldoende consumenten moeten vinden. Daarbij is hulp gewenst: "ondersteuning voor de communicatie naar het grote publiek. De consument moet gevoelig gemaakt worden voor het belang van de biologische wijnbouw, vanuit milieu- maar ook sociaal oogpunt, want een biowijngaard heeft twee keer zoveel mensen in dienst", zegt dan ook Patrick Guiraud, de voorzitter van Sudvinbio in de Languedoc-Roussillon.
Als biologisch groot wordt
Zou het? Biologisch stond voor een onderscheiden en bijzonder aanbod. Daarom viel er wat meer aan te verdienen. Dat was voor menige boer het motief om erin te stappen. Verdienen is voor een boer immers al moeite genoeg.
Vermoedelijk laat de - nog altijd met subsidies geholpen Franse - wijnbouw zien wat er gebeurt als de biologisch 'gewoon' en groot wordt: dan moeten de prijzen omlaag om de extra productie kwijt te raken. En dat was nou net niet de bedoeling.
Fotocredits: 'poppies vinyards', uitsnede, bertabetti
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Biologisch mag niet echt in Frankrijk, zie hier.
@Frank,
Zo zou ik het ook het liefste zien.
Als je het groen van de prei, sinaasappelschillen, aardappels in schil, tuinkruiden, appels, wijn, vers sap, olijfolie, koolzaadolie, etc. veel in de keuken gebruikt of zelfs in sterk geconcentreerde vorm toepast (jam, pesto van basilicum), dan wil je niets te maken hebben met calorieën, vetten, eiwitten maar wel de resten van pesticiden en nabehandeling.
Biologische wijnboeren op zoek naar klanten. ???
Wat betreft de promotie van biologische wijn, die is m.i. ver te zoeken. Onze enige super in de buurt (Plus) heeft slechts 1 biologische wijn in de schappen.
Het is helaas "Huiswijn", een mengsel van verschillende soorten uit Spanje. Staat wel eerlijk op dat er sulfiet in zit.
In tegenstelling tot het artikel, is deze wijn vaak voor langere tijd uitverkocht.
franse wijnen worden al gesubsidieerd, wat is nu logischer dan om die minderheid biowijnboeren die iets nieuws uitproberen dat beter is voor de gezondheid (vooral van de boeren zelf, ik las dat er relatief veel Parkinsonpatiënten onder gangbare wijnboeren en losse krachten rondlopen), het milieu , landschap en de biodiversiteit gewoon een forse extra subsidie te gunnen? dus concurrerende prijs in de winkel? waarom zoiets nu weer doorschuiven naar de trage en pinnige consument?
We weten nog heel veel niet Dirk, zoals de nieuwste natuurkundige theorieën over dimensies ons duidelijk maken. Maar om met het 'onbekende' nu reclame te gaan maken...
De beste reclame lijkt me het pesticiden-gehalte. Maar hoe dat te implementeren - voor welke stoffen? Een rol voor de overheid. Verplichte etikettering. Ook belangrijk voor de Volksgezondheid. Zeker als je vaker wijn drinkt (en bedenkt welke pesticiden allemaal niet gebruikt kunnen zijn - inclusief de illegale, die een groot deel van de markt beheersen - geen maffia verdient zoveel geld als de pesticidenmaffia- Interpol heeft een jaren oud rapport hierover - waar blijft de controle in het eindproduct?) .
@ michel: bordeauxse pap of kopersulfaat is een probaat middel tegen meeldauw en zo'n beetje de eerste fungicide ooit in land en tuinbouw toegepast, 150 jaar oud, bovendien, maar dat zal frank beter weten, toegestaan in de biologische landbouw (ik zie bij nadere draadjecheck dat joep dit al zei, sorry dus), omdat het geen organisch synthetisch fabrieksprodukt is zoals de latere. gesteentemeel doet bij mij een bel rinkelen van Steiner's bergkristallen en kwartsen, heb ik het goed ?, hem ging het in ieder geval niet om de chemische bestanddelen, maar juist de kosmische krachten ervan. kosmische werking lijkt mij trouwens een betere reclame voor bio dan lekkerder, schoner of socialer! voor de gemiddelde wijndrinker dan, niet voor de wijsneus natuurlijk, maar die (=wij) zijn in de minderheid.