In Frankrijk zijn in een paar jaar tijd 350 coöperatieve kruidenierswinkels (épiceries) en een tiental coöperatieve supermarkten ontstaan.

Het zijn winkels die alleen lokale producten aanbieden en een minimale marge maken om de kosten (huur, verzekeringen) te dekken. Personeel hebben de winkels niet, ze draaien op de inzet van hun leden, die de schappen vullen en de kassa bedienen.

Een van de voorbeelden is supermarkt Cafoutch in Marseille met inmiddels meer dan 1.200 leden. Het lokale argot-woord betekent zoiets als 'zooitje', 'bende' of 'rommelhok', een beetje ongeorganiseerd geheel.

Om boodschappen te kunnen doen in de coöperatieve winkel betalen de leden een jaarlijkse bijdrage, uiteenlopend van €20 tot €100 aldus Franceinfo. Redenen om lid te worden zijn de zekerheid van lokale producten en het kunnen 'ontsnappen' aan de grote supermarktketens. Het prijsniveau komt overeen met dat van biologische producten. Omdat er geen tussenhandel betrokken is, vangen de boeren die een partnerschap aangaan met de coöperatieve winkels een prijs waar ze blij mee zijn. Sterker nog: de boeren bepalen de prijs.

In Nederland kun je (nog) geen coöperatieve mede-winkeleigenaar worden, wel Herenboer. Of voorzien in je behoefte aan lokale producten met een maaltijdbox van bijvoorbeeld De Krat of Boerschappen.
  • Deel
Druk af