Onderzoekers van de Appetite and Obesity group van de Universiteit van Liverpool deden het eerste onderzoek naar de invloed van vloggers op het snackgedrag van kinderen. Dat meldt ScienceDaily.

Het is bekend dat Britse kinderen overspoeld worden door verleidelijke junkfood-reclames op tv. Nederlandse ouders klagen over ongezonde kindermarketing die vooral via online-games en social media blijft voortbestaan.

176 Britse kinderen (9-11 jaar), verdeeld over drie groepen, kregen realistische maar genepte Instagrambeelden van twee populaire vloggers in Engeland te zien. De vloggers stonden op de foto met alleen gezonde óf ongezonde snacks óf juist zonder voedings-gerelateerde producten. Daarna mochten de kinderen individueel zoveel als ze wilden eten van vier gezonde en ongezonde snacks.

Van de drie groepen aten de ‘ongezondkijkers’ het meest en ongezondst van de aangeboden snacks. Zowel de totale intake als de gezonde snack-intake van de ‘gezondkijkers’ was te vergelijken met de groep die helemaal geen snackproducten te zien had gekregen. De gezonde snackfoto’s lijken dus geen beduidende invloed te hebben gehad op de inname van gezonde snackproducten bij de ‘gezondkijkers’.

Onze voedselomgeving - denk aan eetgedrag van anderen, reclame en de ogenschijnlijk oneindige beschikbaarheid van, vooral ongezond, eten - heeft een grote invloed op hoe we zelf eten. Dik worden is een normale reactie van het lichaam op een abnormale omgeving. Overal word je verleid door zoet, maar ook door vet en zout, eten. De supermarkt ligt er vol mee en het kost minder dan gezonde voeding. Treinstations, benzinepompen, kantines: het ongezonde aanbod is enorm. Hoe veranderen we dit, nu het moeilijk blijkt die constante verleiding te weerstaan? Onder andere daarover gaat het congres Gezonde Innovatie. Kom 6 juni 2019 naar Ede.

Micha van Rumpt
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken