Follow the Money neemt Albert Heijn onder vuur. Het bedrijf gebruikte de foto van een ananasboer ter promotie van in Ghana gesneden verse ananas die je bij AH kunt kopen. Hij werd er een stille rockster mee in de winkel, maar kreeg er niets voor terug. Dat is natuurlijk fout. Vanuit zijn niet riante inkomenspositie wil hij er graag wel geld voor. Begrijpelijk.

Wat volgens FTM pas echt fout is, is de fabriek waaruit de ananas komt. Van Milieucentraal heeft het blad begrepen dat je ananas in Nederland moet laten snijden. Dat is beter voor het milieu vanwege de CO2-uitstoot die resulteert uit het vliegverkeer dat het verse product met zich meebrengt. Toch is de economische en sociale uitdaging nou juist om in Afrika banen te creëren. Daarom koopt AH de ananas daar gesneden in. Toch blijft de journalist van FTM bij zijn punt, want de fabriek biedt geen werk aan half Ghana. Daar komt bij dat er ook gesteggeld wordt over de arbeidsvoorwaarden en de mate waarin westerlingen in het beperkt georganiseerde land hun beloftes nakomen om bijvoorbeeld waterpompen en schone kranen te installeren.

De lezers van FTM laten in de commentaren onder het artikel weten dat ze het nu zeker weten: je wordt belazerd. Toch is het echt waar: verwerkende fabrieken dáár, dat is wat Afrikanen willen en zelfs moeten willen. Zo'n fabriek verdient het geld waar behalve boeren ook andere mensen een baan door kunnen hebben. Met zoveel woorden zegt FTM dat het geld voor die salarissen beter hier verdiend kan worden. Die arme, baanloze Ghanees moet het zelf maar weer uitzoeken.
Follow the Money - Op zoek naar Kwabena, de Ghanese ananasboer van Albert Heijn
  • Deel
Druk af