foodwatch schreef aan het einde van de middag: Albert Heijn zal vanaf eind 2016 geen producten voor kinderen meer verkopen met de zes kleurstoffen van de ‘Southampton Six’. Dit heeft de supermarkt aan foodwatch toegezegd. De kleurstoffen zijn omstreden. Sinds 2010 moet op producten met deze kleurstoffen een veiligheidswaarschuwing worden geplaatst: “Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.” In juli startte foodwatch een campagne tegen Albert Heijn en Jumbo om deze omstreden kleurstoffen uit het schap te krijgen. Naast de belofte van Albert Heijn hebben ook de fabrikanten Raak (frisdranken), Hela (dressings) en Dapeppa (koekjes) aan foodwatch laten weten uiterlijk binnen een jaar te stoppen met de ‘Southampton Six’. Jumbo heeft vooralsnog alleen de intentie uitgesproken te willen stoppen met de kleurstoffen maar heeft nog geen harde toezegging gedaan. De campagne tegen Jumbo wordt daarom voortgezet. Al bijna negen duizend mensen tekenden de petitie.

foodwatch roept het publiek op tot een laatste zetje om ook Jumbo om te krijgen.



Vanavond besteedt het TV-programma Radar aandacht aan de 'Southampton Six', kleurstoffen die in vakjargon bekend staan als de AZO-kleurstoffen E102, E110, E122, E124, E128 en E104. Het programma noemt de kleurstoffen gekleurde druktemakers.

De kleurstoffen zouden "voor eens en altijd uit de supermarkt moeten worden gebannen."

'Kunnen' en voorzorg
De Southampton Six zouden de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig kunnen beïnvloeden. Zo voorzichtig formuleren ook kritische wetenschappers het.

Gealarmeerd door de paniek die dat nieuws reeds in 2007 verspreidde, herevalueerde de EFSA de stoffen en concludeerde dat het gebruik ervan geen aanleiding is om de Aanvaardbare Dagelijkse Inname te verlagen of de E-nummers E102, E110, E122, E124, E128 en E104 te verbieden. Destijds waarschuwde de Britse voedingsautoriteit dat ze in combinatie met E210, benzoëzuur, misschien zouden kunnen leiden tot overgevoeligheid en hyperactiviteit bij kinderen. Uit voorzorg besloot niettemin de Europese Commissie dat op producten waarin de AZO-kleurstoffen en benzoëzuur gecombineerd zijn, moet worden vermeld ‘dat ze de activiteit en oplettendheid van kinderen negatief kunnen beïnvloeden’.

Supers die buigen voor foodwatch, zetten forse druk op hun toeleveranciers. Zij zullen voor hen hun recepten moeten aanpassen.

Namens het CBL, de koepel van Nederlandse voedingsmiddelendetaillisten, laat directeur Marc Jansen weten zich zorgen te maken over de weinig op wetenschap gebaseerde trend over de veiligheid van voedingsmiddelen. Hij zegt: "Factbased zijn de risicoclaims van foodwatch onjuist. Laten we feiten en feitelijke risico's enerzijds en meningen en angsten anderzijds goed uit elkaar proberen te houden."

Fotocredits: foodwatch
Dit artikel afdrukken