foodwatch is niet tevreden en laat dat duidelijk weten.

De Efteling werkt samen met zogenoemde 'speciale partners in kwaliteit’. Coca-Cola, Unilever (ijsjes Ola), Friesland Campina (Chocomel) en Rabobank hebben toestemming van de Efteling voor marketingcampagnes in het park. Vooral Coca-Cola is zichtbaar. Ook binnen het park staan sprookjesfrisdrankautomaten, is er een Coca-Cola-attractie en heeft het hotel naast de Sneeuwwitje- en Doornroosjekamers een Coca-Cola-Kamer. Maar dat vindt EU-Pledge geen punt omdat het er geen op regels gebaseerd oordeel kan vellen. Er zijn namelijk geen regels voor indoor reclame of voor het point of sale. Dat betekent dat alle kindermarketing voor junkfood op het terrein van de Efteling als geoorloofd moet worden beschouwd.

Dat leidt volgens foodwatch tot een schizofrene situatie. Buiten het park moeten de automaten weg, maar binnen het park mogen ze blijven staan. Daarom roept foodwatch de overheid op om duidelijkheid te verschaffen over kindermarketing binnen de pretparken. De waakhond verwijst naar het Nationaal Preventieakkoord, waarin staat dat attractieparken tegen 2020 hun voedingsaanbod gezonder moeten maken.

“De voedingsindustrie houdt zich niet eens aan haar eigen slappe regels. Dit toont maar weer aan dat de zelfregulerings-afspraken van de industrie tegen kindermarketing onvoldoende zijn en aanvullende wetgeving noodzakelijk is. Een dagje Efteling is voor kinderen en geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola”, schrijft foodwatch.

Jaarcongres Gezonde Innovatie. Donderdag 6 juni 2019. Ede. Hier ligt de uitdaging: suikerreductie is leuk en aardig, maar bedrijven willen wel een lekker product blijven verkopen. Hoe haal je suiker uit koekjes, frisdranken en sauzen? Zowel consumenten als fabrikanten zoeken naar alternatieven voor suikerrijke producten. Klik hier voor meer informatie.
Dit artikel afdrukken