foodwatch toont zich in een persbericht van vanmorgen tevreden. "De pindakaas heet voortaan ‘Crunchy pindakaas met een vleugje honing'. De leus ‘met honing en stukjes pinda’ op het pindakaaspotje is vervangen door ‘met stukjes gesuikerde pinda’. foodwatch wil dat de wet wordt aangescherpt zodat dit soort misleiding niet langer legaal is."

Tussen de Facebookpost van 28 mei en het persbericht van vanmorgen zaten ruim drie weken.



De volgende vraag
Campagnes worden steeds eenvoudiger. Innocent paste nagenoeg geruisloos zijn onterechte sap=fruit-claim aan en deed daar slechts een week over. Dat had nog sneller gekund, zei het bedrijf me op Facebook, maar het moest even uitzoeken of de gevraagde correctie wel terecht was. Ja dus. Punt.

De wet lijkt niet meer nodig. Facebook werkt ook prima en in ieder geval sneller en goedkoper dan de rechter.

Dat leidt tot de volgende vraag: moeten we tevreden zijn met eerlijk verkochte kaas van suikerpinda's?

Honingtomatenspread
Niemand zou dat suikergoed gemist hebben als het niet door iemand bedacht was. Nu verdween het als honingkaas van het etiket, via Facebook en straks misschien via de wet. Maar het staat wel in het schap, ook al is het niet lekker volgens de Consumentenbond die ook de vanillevariant van deze suikerkaas proefde.

Waar blijft dat potje honingtomatenspread zonder suikers die niet in de tomaten zaten? Je kind vindt het heerlijk, maar hoe komt het actiegedreven tot dat soort productinnovatie?


Dit artikel afdrukken