foodwatch kwam vanmorgen met het volgende persbericht:

Keuzevrijheid 1,5 miljoen consumenten 'beperkt'
Voedselwaakhond foodwatch start een nieuwe emailactie om minister Edith Schippers te bewegen tot strengere etiketteringsregels. Voedselfabrikanten moeten volgens foodwatch verplicht worden te vermelden of in hun producten stoffen van dierlijke herkomst zijn verwerkt. 'Nederland telt minstens 1.5 miljoen consumenten die uit religieuze, ethische of andere beweegreden bepaalde dierlijke ingrediënten willen vermijden. Denk aan de Islamitische, Hindoestaanse of Joodse gemeenschap, maar ook aan de vele vegetariërs en veganisten die Nederland telt', schrijft foodwatch. Omdat nu niet zichtbaar is op het etiket dat er dierlijke ingrediënten verwerkt zijn, worden deze consumenten 'aanzienlijk beperkt in hun keuzevrijheid'.

Hiaat
Foodwatch ging zelf al op onderzoek uit en trof visgelatine aan in fruitsap en frisdrank, broodverbeteraar gemaakt van eendenveren of varkenshaar, visolie in olijfolie, E-nummers en aroma's van dierlijke herkomst in chips en varkensgelatine in geitenkaas. Met een emailactie wil foodwatch minister Schippers in beweging krijgen zodat dit 'hiaat in de etiketteringsregels' aangepast gaat worden.


Je vindt de emailactie op de site van foodwatch.
Dit artikel afdrukken