De Franse tak van voedselwaakhond foodwatch richt zijn pijlen op het kerstmenu en ontmaskert het verschijnsel 'kerstnep'. In het Frans heet dat l'arnaque de Noël.

Net zoals bij de Nederlandse Gouden Windei-verkiezing stelt foodwatch consumentenmisleiding aan de orde. Maar dan speciaal voor Kerst.

Op een Franse kersttafel pronken bijvoorbeeld luxe voorgerechten als hartige macarons met foie gras of mini-blini's in kerstboomvorm met visseneitjes (nepkaviaar). In hun verpakking zien ze er er uiterst luxueus en lekker uit. Maar in de blini's zit palmolie, de visseneitjes bevatten ook nog 5 verschillende additieven en wat doet het conserveringsmiddel nitriet in de (diepvries) macarons?

Ook de hoofdgerechten vallen door de mand. Foodwatch stelt de gerookte zalmfilets met dille en citroen aan de kaak, waar de zalm maar 45% van de verpakking vult. Net als bij de pommes duchesse met truffel, waar 52% van de verpakking uit lucht bestaat. In de vulling van de met morilles gevulde kalkoenrollade, met mooie grote morilles op de verpakking, zit welgeteld 0,9% morilles. En voor het met het oog op de feestdagen fraai gestylede potje met fleur de sel de Guérande - zout dus - betaal je de hoofdprijs van €120 de kilo. Volgens de producent weegt de sterk gestegen kostprijs van het kleine glazen potje zwaar door in de consumentenprijs.

Dan de toetjes. Oververpakking en krimpflatie zetten de toon. Een chocolade bûche waar de uiteindelijke ijstaart maar een kwart van de doos en het plastic blijkt te vullen. Idem voor de chocoladebollen van Milka en Oreo, die ook nog eens palmolie blijken te bevatten. En de doos met Pyrenées-melkchocolaatjes van Lindt, waar in plaats van 30 nog maar 24 chocolaatjes zitten. Minder chocola, meer plastic, zelfde prijs. Krimpflatie in optima forma.


Video FranceInfo


Wij wensen je twee gezellige Kerstdagen, zonder ruzie of gedoe en vol vrolijkheid in deze donkere en onzekere tijden!
  • Deel
Druk af