foodwatch strijdt tegen misleiding van consumenten. Met de regelmaat van de klok brengt de organisatie een voedingsmiddel in de aandacht van de media dat niet door de beugel zou kunnen.
Vandaag doet foodwatch het anders. De organisatie ontwierp een niet bestaand, maar 'ultiem misleidend product' om te laten zien dat zelfs nieuwe wetgeving op het gebied van etikettering het neppen van consumenten toestaat.

Fictieve Framboos Fitness Flakes
In een vanmorgen verschenen persbericht schrijft foodwatch dat het 'Framboos Fitness Flakes' (een niet bestaand product) heeft ontworpen om de mazen in de nieuwe Europese etiketteringswet (EU verordening 1169/2011) aan te tonen.
De nieuwe regels gelden vanaf 13 december 2014, maar volgens foodwatch beschermen ze onvoldoende tegen misleiding.

foodwatch zegt: "zo mogen de grootste suikerbommen nog steeds gezondheidsclaims dragen, is de minimale lettergrootte van 1,2 mm voor veel consumenten zonder loep onleesbaar en mogen termen zoals 'verantwoord' en 'ambachtelijk' vrij gebruikt worden." Het fictieve product 'Framboos Fitness Flakes' voldoet aan de nieuwe regels, maar blijft misleidend.

Hoe de 'Framboos Fitness Flakes' consumenten misleidt
Op de verpakking zijn veel grote frambozen weergegeven in een mueslikommetje, maar uit de kleine lettertjes in de ingrediëntenlijst blijkt dat er slechts één procent framboos in het product zit. Dit mag zolang de fabrikant 'serveertip' bij het mueslikommetje zet.

FW uitleg Framboos


De claim 'bron van vitaminen en mineralen' geeft de Fitness Flakes het imago van een verantwoord product, maar in werkelijkheid is het simpelweg een suikerbom.
Het product bestaat voor ruim 25 procent uit suiker. Op de voorkant van de verpakking wordt het suikeraandeel weergegeven aan de hand van een, zo schrijft foodwatch, "onrealistisch kleine portie van 30 gram en een twijfelachtige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, zoals vastgelegd in het GDA (Guideline Daily Amounts), ontworpen door de voedselindustrie zelf. Zo wordt de indruk gewekt dat het aandeel suiker wel mee valt (7,6 gram, respectievelijk 8% van het dagelijks aanbevolen maximum) Met het consumentvriendelijke verkeerslichtsysteem zou je direct zien dat dit product vol suiker zit."
De 'clean labels' - 'zonder kunstmatige kleurstoffen' en 'zonder kunstmatige smaakstoffen' – suggeren dat het product natuurlijk is, maar, schrijft foodwatch, "toch bevat het product aroma uit het laboratorium en kleurstoffen op basis van geplette luizen. Niet echt wat je als consument associeert met natuurlijk."
Voorts zegt foodwatch: "Dat de melk voor de 'stukjes melkchocolade' afkomstig is van koeien die genetisch gemodificeerd voer hebben gekregen staat niet op de verpakking. Zo wordt de consument de keuze ontnomen om te kiezen voor gentechvrij voedsel. Op basis van de ingrediëntenlijst valt niet te ontdekken dat de vlokken niet vegetarisch zijn: ze bevatten aroma's en kleurstoffen met dierlijke bestanddelen. Onze fictieve fabrikant vermeldt dat liever niet duidelijk op de verpakking."

15 puntenplan
Om misleidende marketing een halt toe te roepen, heeft foodwatch een 15 puntenplan opgesteld voor eerlijke etiketten. Via een petitie roept de consumentenorganisatie minister Schippers van Volksgezondheid op om zich op nationaal en Europees niveau hard te maken voor dit plan. Consumenten kunnen de petitie tekenen op foodwatch.nl/15puntenplan

Fotocredits: foodwatch
Dit artikel afdrukken