Dit jaar doet weer een Unilever-product mee: Becel pro-active.
De Gouden Windei verkiezing 2012 is vandaag gestart. Welke marketingclaims van voedselfabrikanten vinden Nederlanders dit jaar te ver gaan? foodwatch heeft als kanshebbers Peijnenburg, Zonnatura avondmelange, Hero Fruit en Co, Slankie Smeerkaas en Becel Pro-activ genomineerd. De grootste misleider wordt door consumenten gekozen tijdens de online verkiezing voor het Gouden Windei 2012. De winnaar krijgt op 12 juni van foodwatch het Gouden Windei 2012 uitgereikt.
Stemmen op deze top vijf van misleiders kan van 22 mei tot 12 juni via www.foodwatch.nl of facebook, aanmoedigen kan op twitter via @foodwatch_nl met #Goudenwindei.
* Peijnenburg Complete Start Vezels is geen goed ontbijt door de toegevoegde vezels die voor de gezondheid niet meetellen, acht soorten suikers en acht verstopte E-nummers.
* Zonnatura Avondmelange oplosthee noemt zich rustgevend, biologisch, natuurlijk en verantwoord, maar bestaat voor meer dan 90 procent uit suiker. Bovendien zijn de ingrediënten niet biologisch.
* Becel Pro-activ margarine met plantensterolen is eigenlijk een cholesterolverlagend medicijn dat verkocht wordt in de supermarkt, maar helaas niet voldoet aan de strenge normen voor medicijnen. Er kleven mogelijk risico's aan het eten van plantensterolen. Dit middel hoort niet thuis in het supermarktschap.
* Slankie Smeerkaas Magere Ham: noemt zichzelf mega-verantwoord en pronkt met maar liefst zes 'Ik Kies Bewust'-logos. Deze zogenaamde slanke smeerkaas is nog steeds vet en zout en de natuurlijke vitamines uit kaas zijn verdwenen. Het 'Ik Kies Bewust'-logo wordt ten onrechte gevoerd, omdat Slankie tegen de regels in suiker in de 'magere' ham verwerkt.
* Hero Fruit en Co Multifruit: noemt zich 'koelvers' sapje, vol overbodige, kunstmatige vitamines. Toch juicht het etiket: 'Verhoogt je weerstand'. Er prijken prachtige plaatjes van mango, passievrucht en ananas op de fles, maar dit drankje bestaat met name uit concentraat van druiven en veel water.
Fotocredits: foodwatch
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Bart #5,
Alhoewel ik denk dat jouw organisatie, net als Greenpeace en Wakker Dier, een nuttige functie in onze maatschappij zouden kunnen hebben, vind ik ook dat de teksten op de website van Foodwatch te ophitsend zijn. Ik hou daar niet van. Ik moet wel zeggen dat ik jullie nu al een tijdje niet meer volg.
Vlak na jullie start heb ik daarover zelfs een mailtje gestuurd, ik heb daar nooit iets inhoudelijks op terug mogen ontvangen. Tja.
Wat ik niet kan ontkennen, Bart, is dat organisaties als die van jullie mensen onterecht bang hebben gemaakt voor alle E-nummers. En daar kan ik me behoorlijk boos over maken. Aan de ene kant heb je dus producenten die je niet op hun woord kunt geloven en aan de andere kant heb je organisaties als de jouwe die je dus ook niet op hun woord kunt geloven.
En ik ben ondertussen zo cynisch geworden dat ik denk dat het bij organisaties als Foodwatch, Wakker Dier of Greenpeace ook alleen nog maar gaat om hun eigen gewin. Zo groot mogelijk worden, zoveel mogelijk tamtam maken en zoveel mogelijk geld genereren. Het doel heiligt alle middelen, ook valse voorlichting en stemmingmakerij. En de consument zal jullie worst wezen, wat boeit het jullie nou dat die echt van gekkigheid niet meer weet wat ze nog wel of niet kunnen eten.
Weet je wat mooi zou zijn? Als jullie je eens druk zouden maken over dingen die echt belangrijk zijn. Met een plak ontbijtkoek is echt niks mis, ook niet als er 35 ingrediënten in zitten. Je kunt hooguit zeggen dat er gezondere opties zijn om mee te ontbijten. Maar de boodschap die jullie nu uitzenden is dat het een grof schandaal is, zo'n plak ontbijtkoek.
(en dat dat "verplichte" aanvinken een foutje was geloof ik dus ook niet)
Robin, kan toch niet ontkennen dat E-nummers een slecht imago hebben bij consumenten (terecht of onterecht is een ander punt) en dat fabrikanten daarom de E-nummers ontwijken door alternatieve namen te gebruiken. Het lijkt met toch best vervelend als jij als consument bepaalde E-nummers niet wilt eten je deze ineens niet kan herkennen omdat de fabrikanten besluiten de naam te gebruiken ipv het E-nummer.
Maar eigenlijk gaat het hier helemaal niet om de echte vraag is waarom Peijnenburg ontbijtkoek probeert te verkopen als een verantwoorde ontbijt vervanger en daarbovenop maar liefst 35 ingrediënten nodig heeft ipv de 7 waarmee je het zelf kan maken. Het zou veel mooier zijn als je je daar eens boos over zou maken en Peijnenburg en andere levensmiddelenfabrikanten zou betichten stemmingmakerij en onbetrouwbare informatie verstrekkers.
Ook wel een beetje flauw Robin om te zeggen dat je je perse moest abonneren, als je de strekking van de de tekst las zag je dat er een keuze was, we hadden gewoon een technisch probleem waardoor dat tijdelijk onmogelijk was om te stemmen zonder je te abonneren op de nieuwsbrief. Dat is nu opgelost dus ga zeker nog even stemmen zonder dat je de nieuws verplicht in je mailbox gaat krijgen :)
Ik ben het hier met Robin eens. Het introduceren van E nummers was een verkeerde zet, omdat de mensen er (onterecht) bang van werden. net zoals ze destijds tegen de spoorwegen waren. Maar een product met een E-nummer is tenminste getest, en dus veiliger dan een additief zonder E-nummer. Dit is inderdaad stemmingmakerij vanwege Foodwatch.
Ik ben geen fan van Foodwatch. Vooral omdat hun argumentatie vaak wat wankel is. Spijkers op laag water. Toch ben ik van mening dat deze 5 producten inderdaad dusdanig 'fake' zijn dat ze als negatief voorbeeld gebruikt kunnen worden. Als consument heb ik niks met deze producten.