Consumentenorgansatie foodwatch wil dat de regering kiest voor een 'lobbyvrij' voedselkeuzelogo. Volgens de voedselwaakhond weet de voedingsindustrie al 15 jaar lang met succes te verhinderen dat er een goed voedselkeuzelogo komt. Zowel op Europees als op nationaal niveau.

In de gesprekken over een nieuw voedselkeuzelogo, één van de actiepunten uit het Nationaal Preventieakkoord, zit de voedingsmiddelenindustrie, vertegenwoordigd door de FNLI, gewoon weer aan tafel. En hanteert daar de aloude ondermijningstactieken, ontdekte foodwatch op basis van het verslag van een 'stakeholdersbijeenkomst'.

Dat er een nieuw logo moet komen, is onvermijdelijk. Het oude voedselkeuzelogo, het 'Vinkje' werd in 2016 afgeschaft. Het was 'te verwarrend' voor de consument. Vorig jaar deden zowel de Consumentenbond als de supermarkten al voorzetten voor een nieuw logo. Volgens foodwatch moet de regering nu "eindelijk eens onomwonden voor het consumentenbelang kiezen", en niet de oren laten hangen naar de industrie.

"Help!", schrijft foodwatch, "Laat de industrielobby niet opnieuw winnen!" Bezorgde consumenten kunnen een petitie tekenen. Dat deden alvast 2.600 mensen.
Foodwatch - foodwatch start actie voor lobbyvrij voedsellogo - foodwatch
  • Deel
Druk af