Consumentenorgansatie foodwatch wil dat de regering kiest voor een 'lobbyvrij' voedselkeuzelogo. Volgens de voedselwaakhond weet de voedingsindustrie al 15 jaar lang met succes te verhinderen dat er een goed voedselkeuzelogo komt. Zowel op Europees als op nationaal niveau.
In de gesprekken over een nieuw voedselkeuzelogo, één van de actiepunten uit het Nationaal Preventieakkoord, zit de voedingsmiddelenindustrie, vertegenwoordigd door de FNLI, gewoon weer aan tafel. En hanteert daar de aloude ondermijningstactieken, ontdekte foodwatch op basis van het verslag van een 'stakeholdersbijeenkomst'.
Dat er een nieuw logo moet komen, is onvermijdelijk. Het oude voedselkeuzelogo, het 'Vinkje' werd in 2016 afgeschaft. Het was 'te verwarrend' voor de consument. Vorig jaar deden zowel de Consumentenbond als de supermarkten al voorzetten voor een nieuw logo. Volgens foodwatch moet de regering nu "eindelijk eens onomwonden voor het consumentenbelang kiezen", en niet de oren laten hangen naar de industrie.
"Help!", schrijft foodwatch, "Laat de industrielobby niet opnieuw winnen!" Bezorgde consumenten kunnen een petitie tekenen. Dat deden alvast 2.600 mensen.
Foodwatch - foodwatch start actie voor lobbyvrij voedsellogo - foodwatch
In de gesprekken over een nieuw voedselkeuzelogo, één van de actiepunten uit het Nationaal Preventieakkoord, zit de voedingsmiddelenindustrie, vertegenwoordigd door de FNLI, gewoon weer aan tafel. En hanteert daar de aloude ondermijningstactieken, ontdekte foodwatch op basis van het verslag van een 'stakeholdersbijeenkomst'.
Dat er een nieuw logo moet komen, is onvermijdelijk. Het oude voedselkeuzelogo, het 'Vinkje' werd in 2016 afgeschaft. Het was 'te verwarrend' voor de consument. Vorig jaar deden zowel de Consumentenbond als de supermarkten al voorzetten voor een nieuw logo. Volgens foodwatch moet de regering nu "eindelijk eens onomwonden voor het consumentenbelang kiezen", en niet de oren laten hangen naar de industrie.
"Help!", schrijft foodwatch, "Laat de industrielobby niet opnieuw winnen!" Bezorgde consumenten kunnen een petitie tekenen. Dat deden alvast 2.600 mensen.
<<Dat er een nieuw logo moet komen, is onvermijdelijk>> Hoezo? Ik heb helemaal geen behoefte aan voedingslogo's op producten. En hoe foodwatch lobby's buiten de deur wil houden is me sowieso niet duidelijk.
Bijzonder is en blijft: foodwatch en de Nederlandse supers maken gemene zaak. Dat doen de supers in België, Spanje en Frankrijk ook. Ze maken een andere keuze dan hun leveranciers.
De Duitse moeder-foodwatch onderbouwt de keuze voor Nutri-Score zelfs met een onafhankelijk onderzoek: 'Eine unabhängige Studie kommt zu dem Ergebnis, dass die Nutri-Score-Ampel die verständlichste Nährwertkennzeichnung ist.'
Is er iets ergs gebeurd sinds het Vinkje weg is? Zijn er consumenten die vertwijfeld voor de schappen in de supermarkt staan en niet weten wat ze moeten kiezen? Is Nederland massaal ongezonder gaan eten? Zijn er diëtisten die nu met hun voorlichting in de knoop komen?
Welnee.
Niemand mist het Vinkje.
En een logo op verpakte producten zal ALTIJD een speledingetje worden van de voedingsindustrie. Een triomfantelijke trofee voor het sjoemelen met portiegrootte of het ceremonieel weglaten van een paar gram suiker, wat milligrammen zout of (nog erger) voor het weglaten van vet.
Echt, ik vind dit zo zonde van de tijd en van het geld. Er zijn altijd partijen die beter worden van een logo, maar de consument is dat niet.
Karine, ik snap je en geloof bovendien niet in het gros van de zgn. herformuleringen (een drama bovendien voor fabrikanten die in meerdere landen leveren). Maar .... het algemene gevoel was tégen Vinkje en is nu juist vóór het stoplicht.
Wat zou een argument kunnen zijn om foodwatch en de Consumentenbond van beleid te laten veranderen? Zij bepalen immers vnl. wat de pers schrijft en vindt.