Nederland is dol op foodtrucks en festivals. Maar de liefde tussen foodtrucks en festivalexploitanten is bekoeld. De Foodtruckers moeten de helft van hun omzet aan de festivalbazen geven.
De grote festival vragen zoveel marge van foodtruckondernemers dat zij gedwongen zijn hun prijzen fors te verhogen. Dat schrijft Out-of-Home-Shops.
Wim Ballieu van Balls & Glory vertelt: “Op Tomorrowland waren we wel aanwezig, op Rock Werchter en Pinkpop niet. Puur omdat we ons niet willen laten indoen door onze eigen marges. De helft afstaan is compleet niet duurzaam, dat moet een halt toegeroepen worden. We zouden tegen de festivalmaffia moeten zeggen dat ze zelf maar hun eigen pizza’s bakken.”
Old Scuola's Marco Zander is het daar niet mee oneens, maar verhoogt liever de prijzen omdat anders een concurrent het gat dat ontstaat toch inpikt. “Om het nettoresultaat hetzelfde te houden, verhogen we dus onze prijzen”, zegt hij.
Fotocredits: Foodtrucks in VS, Townsquare Media Albany
Dit artikel afdrukken
De helft afstaan is compleet niet duurzaam, dat moet een halt toegeroepen wordenDe pizzabakkers van Old Scuola en de gehaktballendraaiers van Balls & Glory vertellen dat ze de helft van hun omzet moeten afdragen om op een festival te mogen staan. Dat betekent óf de prijzen flink omhoog (zoals Old Scuola doet) óf niet meer verschijnen en een festival boycotten.
Wim Ballieu van Balls & Glory vertelt: “Op Tomorrowland waren we wel aanwezig, op Rock Werchter en Pinkpop niet. Puur omdat we ons niet willen laten indoen door onze eigen marges. De helft afstaan is compleet niet duurzaam, dat moet een halt toegeroepen worden. We zouden tegen de festivalmaffia moeten zeggen dat ze zelf maar hun eigen pizza’s bakken.”
Old Scuola's Marco Zander is het daar niet mee oneens, maar verhoogt liever de prijzen omdat anders een concurrent het gat dat ontstaat toch inpikt. “Om het nettoresultaat hetzelfde te houden, verhogen we dus onze prijzen”, zegt hij.
Fotocredits: Foodtrucks in VS, Townsquare Media Albany
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Volgens mij werkt het zo: we kopen geen muziek meer zoals vroeger LP's en daarna CD's dus muzikanten moeten het hebben van hoge gages op festivals, de organisatie moet extreem veel veiligheidsmaatregelen nemen omdat wij met z'n allen graag risicoloos door het leven gaan en de neiging hebben direct te claimen als er wat mis gaat waar we zelf geen schuld aan hebben. Ook willen ze veel mensen trekken dus alle kosten doorbelasten in de entreeprijs kan niet. Dus: prijzen van drank en eten omhoog. Uiteindelijk gaat ook hier de marktwerking de balans weer herstellen.
In elk geval Henric, zijn verhuurders van studenten- en andere jongerenkamers in grote steden crimineel bezig vaak.
Maar dat gaat dan om schaarste. Op spoorstations gaat het om veel mensen=is veel aan te verdienen.
Festivals krijgen sinds een paar jaar minder subsidie en moeten toch ergens van bekostigd worden. Naast de entreegelden (als die er zijn) gaat het om een afdracht van de verkopers van eten, drinken, CD's, kralen, etc. Er zijn festivals genoeg die het al veel langer zo doen.
Deze pizzabakker komt kennelijk net kijken en/of zijn prijzen waren toch al aan de hoge kant, zodat hij zich nu letterlijk uit de markt prijst. Hij zit in een relatieve luxe positie, hij kan heel flink winst maken en doet dat meestal ook. De organisatie is al blij als ze quitte spelen.
Niet heel raar toch, dat de huur hoger is waar veel te verdienen valt? Een huis aan de gracht in Amsterdam is toch ook duurder dan in Oost-Groningen? Of is de verkoper dan ook lid van de huizenmaffia?
Het lijkt buitengewoon. Festivalmafia die marktkramers een poot uit trekt. Maar het is dagelijkse praktijk waar burgers geen weet van hebben maar wel voor moeten betalen.
Terwijl wij burgers, dat is het bizarre, zelf de oorzaak zijn van dit soort praktijken. Uitsluitend door met veel tegelijk bijeen te komen. Aan veel mensen ver van huis is wat te verkopen. Een patatkraam op Rottum wil niet.
Kalverstraatmaffia kun je het ook noemen. Het komt overal voor in Nederland. Winkelhuur is zo hoog dat uitbaters van winkels niet anders kunnen dan ons oplichten, ze moeten eerst de huur er uit zien te krijgen en dan pas gaan ze zelf wat verdienen. Ook de hoge huur heeft leegstand tot gevolg in binnensteden.
Een genieperd is de NS. Op stations komen veel mensen. Logisch. Maar daar waar veel mensen komen kun je ook veel verkopen. Vooral bij vertraging, haha. NS verpacht stationswinkeltjes voor goud geld. Een uitbater is gedwongen om veel geld te vragen voor een slokje water. Het is zelfs zo dat de NS concurrentie verbiedt. AH to Go mag niet minder vragen voor een slok water dan andere winkels op het station.
En uw eigen gemeente. Kermis. Kost je met je gezin een vermogen. Veel te duur, een rondje reuzenrad. Maar het is uw eigen gemeente die de prijs op drijft. De pacht is door kermisklanten haast niet op te brengen. En u, burger, spekt aldus de gemeentekas door suikerspinnen te kopen voor de kleintjes.