In de foodservice vond er in 2007 een verschuiving plaats van 'gewoon' gezond naar 'luxe' gezond. De koude broodjes moesten plaats maken voor warme, en de 'gewone' verse sapjes voor smoothies. Dat blijkt uit een onderzoek van het vakblad Catering onder 17 grote gastroketens. Warme broodjes
Heel opvallend is de enorme populariteit van het warme broodje. Daarbij hoeft het niet eens te gaan om heel nieuwe concepten; een alledaags gerecht voldoet, maar wel gemaakt van de allerbeste, verse en traceerbare zelfgemaakte ingrediënten, en het liefst nog een beetje gezond.
Regionale producten
Bij de gastronomische restaurants is duidelijk sprake van een overgang naar duurzame, diervriendelijke en regionale producten.
Dranken
Meer nog dan bij eten, spelen bij drank gezondheid en vitaliteit een grote rol. Vrijwel alle gastroketens zien een verschuiving van versgeperste juices richting de smoothies, een mix van vers fruit en yoghurt. Daarnaast vielen gezonde introducties als huisgemaakte frisdranken zonder additieven, en fruit en groentesappen in combinatie met kruiden in de smaak.
bron: Catering met dank aanfoodholland
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@ Wouter, ik begrijp dat heel goed. Er zijn enkele ondernemers die hun nek durven uit te steken en dit als een buisiness opportunity zien. De meesten, en dat ben ik volledig met je eens, volgen echter de mainstream. Het kost nl. veel energie om je gasten te overtuigen het, in hun ogen, avontuur aan te gaan. Dat vertrouwen wat opgebouwd moet worden, want daar spreken we over, heeft vaktechnisch bekwame mensen in de bediening nodig en een gepassioneerd management wat die vertaalslag weet te vertalen naar zijn mensen en dus ook indirect op zijn gasten.
Mijn stelling is dat de mensen de horeca krijgen die ze verdienen.
Als de gasten alles altijd maar blijven accepteren en de rekeningen gewoon betalen en ook nog, naar eigen zeggen, tevreden zijn, tsja wat doe je dan als ondernemer......
ga je dat gevecht aan omdat jij als ondernemer vindt dat het zo niet langer kan, of laat je de kip met de gouden eieren lopen?
Bij de gastronomische restaurants is duidelijk sprake van een overgang naar duurzame, diervriendelijke en regionale producten.
Ailko, ik begeef mij best af en toe in gastronomische restaurants (de betere restaurants bedoel je?), maar ik merk daar heel weinig van. Smaak en prestige wordt boven duurzaamheid en diervriendelijkheid gesteld en als de meloenen in Italië beter zijn, worden ze daar vandaan gehaald. Biologisch wordt gekocht wanneer het beter smaakt, anders niet.
Ja, een handvol beter restaurants doen eraan. Le Cirque in Den Haag is geloof ik bewust maatschappelijk georienteerd. Maar die is zijn ster kwijt.