In Duitsland komt binnenkort bij twee biosupermarkten en een bakkersketen een nieuwe app beschikbaar. Foodloop, zoals de App heet, is ontwikkeld met steun van de Europese Unie en zou in 2025 wereldwijd bij alle supermarkten beschikbaar moeten zijn, stelt oprichter Christoph Müller-Dechent op RetailDetail.

App laat weten waar welke producten goedkoper te krijgen zijn
Door producten die bijna aan hun houdbaarheidsdatum zitten goedkoper aan klanten aan te bieden, zou de voedselverspilling teruggedrongen moeten kunnen worden. Consumenten zien via de app in welke winkels welke producten met hoeveel korting te vinden zijn. Zo weten ze of het de moeite waard is er even een ommetje voor te maken. De app vertelt hen namelijk ook of er nog voldoende exemplaren beschikbaar zijn.

"FoodLoop heeft een systeem ontwikkeld dat retailers de kans geeft producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna bereikt is, automatisch in hun ERP-systeem (enterprise resource planning) te herkennen en de prijs ervan aan te passen. [..] Consumenten die interesse hebben, krijgen dan via de app op hun smartphone in realtime informatie over welke producten in welke supermarkt in de buurt in prijs verlaagd zijn." Zo zegt Müller-Deschent het tegen RetailDetail.

DataBar: een nieuwe streepjescode
De technologische vernieuwing achter de nieuwe app is een nieuw type streepjescode: de DataBar. Die bevat ook de vervaldatum van het product.
Dit artikel afdrukken