Jan Dekker en Rudolph van Veen slaagden er al vaker in lekker en gezond koken bij een breed publiek aan de man te brengen met de televisieformules Life & Cooking en 24Kitchen. De Amerikaanse zender Fox is inmiddels eigenaar van 24Kitchen.

Maatschappelijk mikken ze nu nog een treetje hoger. Van Veen en Dekker lanceren FoodFirst Network, een online platform dat een gezonder en vitaler leven promoot. Binnen 3 jaar moet het Nederland gezonder maken. Voor €4,99 per maand kunnen abonnees 24 uur per dag onder begeleiding werken aan een gezondere levensstijl. Met lekkere en gezonde recepten op maat, kookvideo's en expertadviezen over voeding, beweging, slaap, allergieën en ontspanning, gebaseerd op individuele profielen. Iedere abonnee krijgt via on demand streaming die content te zien die bij hem of haar past, op het apparaat van voorkeur. Denk aan notenvrije recepten met boodschappenlijstje op je mobiel voor iemand met notenallergie of yogales op je tablet voor iemand die beter wil bewegen.

Het gaat er de initiatiefnemers om de focus te verleggen van symptoombestrijding (medicijngebruik) naar preventie (leefstijl). “We willen members de tools aanreiken voor een gezonde levensstijl waarin gezonde voeding op de eerste plaats komt. Food First”, vertelt van Veen.

Om iedereen kennis te laten maken met de ‘Netflix voor een gezonder en vitaler leven’, zet FoodFirst Network het platform vanaf vandaag voor alle Nederlanders een maand gratis open.

Hoogleraren Jaap Seidell en Hanno Pijl ondersteunen het initiatief, waaraan ook koks, (huis)artsen, voedingsdeskundigen, diëtisten, psychologen, gezondheidswetenschappers en fitness- en yogatrainers meewerken. Alles vanuit de boodschap: "een gezonde leefstijl is je beste medicijn!" Of, in de woorden van Jan Dekker: "we moeten in Nederland van pil naar ‘smaak-pa-pil'".

Op Twitter is diëtist Karine Hoenderdos alvast enthousiast:


Dit artikel afdrukken